Den nya gång- och cykelvägen har varit efterlängtad av boende i området. Redan för sex år sedan berättade vi om ett medborgarförslag från Lianne Ekstrand om en utbyggnad av cykelvägen från Piperskärr fram till Platåvägen. Och så blir det alltså nu.
Än så länge är ingen asfalt lagd på vägpartiet, men den som passerar kan tydligt se hur gång- och cykelbanan kommer forma sig. Det är ett så pass brett parti som blir cykelväg så att bilisterna får maka lite på sig.
– Det kanske gör att man kan få ner hastigheten lite, annars är det vanligt att folk trycker rejält på gasen där, säger Johathan Ekström, som vi träffar på en av Piperskärrs villagator.
Han bor inte i området, men är uppvuxen där och besöker ofta sina föräldrar som bor kvar.
– Att de bygger en cykelväg är ett väldigt bra initiativ, det blir ett lyft för Piperskärr, tycker han.
Jörgen, som bor ett stenkast från den nya cykelvägen, är inne på samma linje när det gäller att bilvägen blir smalare:
– Det är en racerbana där idag, så det är bara bra om folk kör lite saktare.
Ytterligare en boende, som vill vara anonym, berättar att det finns olika åsikter i frågan bland Piperskärrs invånare. Själv tycker han inte att det är en jättegrej.
– Man kan lätt mötas två bilar även som det ser ut nu.
Vid Rutsbergsvägen träffar vi Emilia Karela, som också bor i Piperskärr. Hon är positiv till gång- och cykelvägen – och ställer sig neutral till att bilvägen blir lite smalare.
– Jag brukar inte köra åt det hållet så ofta, konstaterar hon.
Huruvida bilvägen blir smalare just för att sänka hastigheten, eller om det bara är en sidoeffekt, vet vi inte. Vi har på fredagen sökt representanter från kommunen för att få ställa frågor om den nya cykelvägen, men utan resultat.
I samband med att vägen byggs ersätts även de förra busshållplatserna av en ny hållplats vid korsningen mellan Hagabergsgatan och Pipers gata.
Sedan tidigare har vi berättat att KLT satsar på ny busslinje i Västervik stad, som kommer gå mellan Piperskärr och Ljungheden. Den nya busslinjen ersätter nuvarande linje 10, som idag går mellan centrum och Ljungheden. Linje 2, som den kommer heta, blir alltså en förlängd variant av den förra linjen, och kommer trafikeras en gång i timmen.