Nya Estlands- färjan försenad

Premiären för den nya färjetrafiken mellan Västervik och Paldiski i Estland med frakt-/passagerarfartyget Via Mare har uppskjutits.
- Arbetet med att förlänga ramperna drog ut på tiden. Färjan kommer hit på lördag, säger Carl-Johan Carlstedt, vd på hamnbolaget VLI i Västervik.

Imponerad. - Det känns väldigt roligt med den nya färjan. Vi är också imponerade över den snabbhet polisen visat när det gäller att kunna ställa upp med passpoliser, säger hamnbolagets vd Carl-Johan Carlstedt som berättar att hamnen fått lägga om en del tågtrafik för att inte denna ska krocka med färjebesöken.  Foto: MATTIAS AHLM

Imponerad. - Det känns väldigt roligt med den nya färjan. Vi är också imponerade över den snabbhet polisen visat när det gäller att kunna ställa upp med passpoliser, säger hamnbolagets vd Carl-Johan Carlstedt som berättar att hamnen fått lägga om en del tågtrafik för att inte denna ska krocka med färjebesöken. Foto: MATTIAS AHLM

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-08-24 00:25
Via Mare skulle ha anlöpt Västervik för första gången i går tisdag. Nu anländer hon i stället klockan 18 på lördag. Bara tre timmar senare avgår "ropaxfartyget" med ny last fordon på sin första tur till Paldiski.
Ropax innebär att färjan både är ett roro-fartyg och ett fartyg som tar passagerare (pax). Roro står för roll on/roll off. De 45 långtradare/trailers färjan har kapacitet att ta körs snabbt ombord från ena hållet och rullar sedan lika smidigt i land åt andra hållet.

- I Västervik körs fordonen både ombord och i land via aktern, säger Carl-Johan Carlstedt som berättar att varje besök i Västervik tar tre timmar för Via Mare.
Via Mare kommer att anlöpa Västervik två gånger i veckan: tisdagar och lördagar. Fartyget har 60 bäddar ombord. Rederiet Baltic Scandinavian Lines i Estland står bakom trafiken.

De senaste veckorna har det fejats, målats och städats i lokaler och på kajer på Lucerna inför starten av den nya, efterlängtade färjetrafiken. I samarbete med kommunen har hela färjeområdet också stängslats in noga. Den nybyggda fordonsvisitationshallen för tullen har storstädats.
- I samband med att färjan ligger inne ställs hårda säkerhetskrav av myndigheterna på oss som hamnoperatör, säger Carl-Johan Carlstedt. På hans bord ligger id-kort med foto som alla anställda inom VLI blir tvungna att bära inom hamnområdet.

- Framför allt sjöfartsinspektionen kräver ett högt sjöfartsskydd av oss mot till exempel terrorism. Vi är skyldiga att stickprovskontrollera såväl passagerare som last. Tullen kommer inte att finnas här vid varje färjebesök. Förmodligen måste VLI framöver ta hjälp av ett vaktbolag för att klara av att upprätthålla en hög säkerhet, säger Carlstedt.
Under onsdagen kommer personal från det estniska rederiet till Lucernahamnen i Västervik för att börja installera biljett- och bokningsutrustning. Rederiet kommer även att tillämpa Internetbokning i stor omfattning.

Från Västervik går Via Mare direkt till Paldiski, söder om Tallinn. Därefter går färjan Paldiski-Kapellskär, Kapellskär-Paldiski samt Paldiski-Västervik.
Ankomst-/avgångstider i Västervik blir till en början 16.30-19.30 på tisdagar och 18.00-21.00 på lördagar. Från och med 3 oktober, när vintertidtabellen startar, blir tiderna 14.00-17.00 bägge dagarna.
- Vi är sex fast anställda på VLI i Västervik. Till en början ska vi försöka klara extraarbetet med Via Mare med befintlig personal. Det rör sig ju bara om totalt åtta timmars arbete i veckan. Men vi kanske behöver nyanställa folk längre fram, säger Carl-Johan Carlstedt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om