- Denna infrastruktursatsning ligger oerhört rätt i tiden och kommer framöver att högst betydligt öka konkurrenskraften för Västerviks kommun. Inte minst nu då handelssjöfarten i Baltikum börjar ta rejäl fart, säger generaldirektören.
Bland invigningsgästerna fanns även politiker, lotsar och representanter för hamnbolaget VLI, Österströms Rederi, Västerviks räddningstjänst samt det internationella muddringsföretaget Boskalis som gjort farleden djupare, bredare och säkrare.
- Vi har äntligen nått i mål efter en flerårig process och en mångmiljonsatsning. Resultatet har blivit en säkrare farled och en hamn med ökad konkurrenskraft, där betydligt större fartyg kan angöra Västervik, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson.
- Arbetet är den senaste av kommunens framtidssatsningar för att skapa goda förutsättningar för fortsatt tillväxt.
De inbjudna gästerna samlades på Skeppsbrokajen, varifrån man med m/s Freden åkte ut till Lysingsbadet för den officiella invigningen och lunch. På vägen dit gjorde man en avstickare till Hasselö, varvid man också passade på att okulärt besikta den nya inseglingsleden från havet och in till Lucernakajen.
Det var riktigt kvalmigt när Harald Hjalmarsson hälsade gästerna välkomna till invigningen, som därtill hölls vid bastun (!) på Lysingsbadet.
- Jag behöver väl knappast säga varmt välkommen, inledde kommunalrådet utanför bastun där rökt skinka från Loftahammar, lax från Kårö och färskpotatis från Målilla serverades.
- All kommunikation är lika viktig och balanserar med varandra. Tågtrafiken, landsvägar, farleden, it och framöver kanske även flygtrafiken. Vi blir med dessa viktiga infrastruktursatsningar en mer konkurrenskraftig kommun, säger Hjalmarsson.
Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl är väl bekant med Västervik och har vistats här minst några dagar varje sommar de senaste 15 åren:
- Det är inte något enkelt projekt Västerviks kommun har rott i land och vi är från verkets sida fulla av beundran över hur proffsigt kommunen via sin duktiga projektledare Bruno Nilsson skött hela det här muddringsprojektet.
Kommer Västerviks hamn nu att kunna ta jobb från Oskarshamns hamn?
- Jag tror att marknaden får bestämma detta. Om du är duktig på att skapa en bra helhet så gör kunden sitt hamnval efter det, säger Zetterdahl.
Ökar den nya, säkrare farleden chanserna för Västervik att återfå färjetrafik på Gotland?
- Jag är ingen redare, men om kortaste vägen till fastlandet från Visby faktiskt är rakt över till Västervik så borde det väl kunna funka. Mellan dessa orter blir ju båtfärden kortast.
Med på fredagens invigning fanns även Hans Lindström och Kjell Helgesson från det internationella muddringsföretaget Boskalis vilket snabbt och effektivt, för drygt 40 miljoner kronor, i vinter breddat och fördjupat hela inseglingen till Västervik.
- Det har varit en ära för oss att få utföra uppdraget, säger Boskalis Skandinavienchef Hans Lindström.
- Nu ser vi fram mot att få komma tillbaka och bygga även en ny hamn på Lucerna. Vi har redan lämna ett pris till kommunen, tillägger han.Text och foto: