Nya fartgränser på väg 100 på E 22 i Västervik

Fartgränserna på statliga vägar ska ses över och ett tiostegssystem införs. I höst blir det 100 på E 22 mellan Västervik och Gamleby. Riksväg 33 föreslås få behålla 90 km/tim.

Västervik2008-03-31 14:16
I dag finns fem olika fartgränser i Sverige: 30, 50, 70, 90 samt 110 km/tim. Efter noggrann utredning föreslår nu Vägverket att dessa hastighetsgränser kompletteras med fem till: 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim. Totalt kommer det sedan att finnas tio olika fartgränser. Nyordningen genomförs 2008-2009. På E 22 från Västervik upp till Gamleby föreslår Vägverket att fartgränsen höjs från 90 till 100. Även på sträckan från Helgenäs upp till östgötagränsen vill Vägverket höja från 90 till 100. - På de så kallade vajervägarna tror jag att det är ganska säkert att farten kommer att höjas från 90 till 100, säger till Västerviks-Tidningen Andreas Åkerblad, regional projektledare på Vägverket Region Sydöst. - Vägverket skickar nu ut sina förslag till regionförbunden, länsstyrelserna, polisen samt kommunerna runt om i landet. Om allt flyter på smidigt tror jag vi kan ta beslut före semestrarna. Då skulle omskyltningen till de nya hastigheterna på E 22 i Västervik kunna göras i september. På E 22 förbi Hyttan, söder om Västervik, föreslås farten höjas från 70 till 80 km/tim. Riksväg 33 mellan Västervik och Vimmerby är tidvis mycket bred och lågt trafikerad. Där bibehålls ändå 90 längs hela sträckan. - Så länge en väg inte är mötesseparerad med exempelvis vajerräcken kan det aldrig bli mer än 90 km/tim, förklarar Andreas Åkerblad. På E 22 förbi Oskarshamn, från någon mil norr om till strax söder om, vill Vägverket däremot sänka farten från 110 till 100 km/tim. - Hastigheterna ska anpassas efter vägarnas säkerhetsstandard, vilket innebär att både höjningar och sänkningar av dagens hastighetsbegränsningar kommer att bli aktuella. - Kopplingen mellan vägtyp och hastighetsgräns blir tydligare. Förståelsen och acceptansen för hastighetsgränserna kan därmed öka. Även kommunerna kommer att ha möjlighet att tillämpa det nya tiostegssystemet inom tätbebyggt område och hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 km/tim väntas bli därmed allt vanligare.
Ska rädda liv
Det yttersta syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna för utgången av en olycka, därför är även kunskap om krockvåld en viktig faktor när förslag till nya hastighetsgränser nu tas fram. Om alla trafikanter respekterade dagens hastighetsgränser skulle nära 150 liv räddas varje år. Samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med 700 000 ton per år. I den första etappen genomförs översynen på de nationella vägarna - cirka 800 mil Europavägar och viktiga riksvägar. Omskyltningen av etapp ett beräknas ske hösten 2008. Därefter görs översynen på övriga statliga vägar, vilket innebär ytterligare cirka 2 000 mil under 2009.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om