Nya kameror för 400 miljoner ska bötfälla 200 000 fartsyndare
De 13 kameraskåpen för hastighetsövervakning på E 22 och riksväg 33 strax söder om Västervik har hittills varit enbart tomma kameraskåp. Det finns nämligen bara två kameror till länets alla 36 kameraskåp.I vår ersätts dock de 13 skåpen söder om Västervik av lika många helt nya skåp, med moderna digitalkameror i varenda en.
Ny design. De nya kameraskåpen, som alla innehåller en aktiv kamera, får ett helt nytt utseende. På E 22 strax söder om Västervik ersätts i vår tretton mestadels tomma kameraskåp av lika många aktiva direktuppkopplade digitalkameror.Foto: Vägverket
Foto: Fotograf saknas!
Sammanlagt 700 nya kameror, vilka kostar 400 miljoner kronor att få på plats, sätts nästa år ut längs olycksdrabbade vägar där i dag många kör för fort. Den årliga driftskostnaden blir därefter 45 miljoner kronor.
Kamerorna placeras ut på 102 vägsträckor runt om i landet. I mars nästa år kommer de första kamerorna på plats. Genom sin preventiva effekt beräknas de rädda livet på närmare 30 personer om året.
Alla skåpen för de nya trafiksäkerhetskamerorna kommer alltså i fortsättningen att innehålla en aktiv kamera.
Bilderna tas och hanteras helautomatiskt. Det är en stor skillnad jämfört med dagens kameror, där merparten av arbetet sker manuellt. 200 000 fartsyndare per år kommer att bötfällas.
Kamerorna ökar säkerheten på utsatta vägar och gör att polisen i sitt trafiksäkerhetsarbete kan koncentrera sina insatser till andra vägar, samt arbeta med andra frågor som exempelvis rattonykterhet.
Trafiksäkerhetskamerorna placeras ut i en takt med cirka hundra per månad. Arbetet ska vara avslutat i december 2006.
- De tretton kameraskåpen söder om Västervik byts ut mot lika många direktanslutna digitalkameror före midsommar 2006, säger trafiksäkerhetsingenjör Björn Jonsson på Vägverket.
De nya kamerorna kostar ungefär en halv miljon kronor per styck, inklusive all dragning av el- och teleledningar samt kameraskåp.
Vägverket sätter upp sina kameror tätt.
- Det får vara högst tre, fyra kilometer mellan varje mätpunkt. Annars får man en kärngurukörning när folk som lärt sig var kamerorna står gasar och bromsar mellan dem, säger Björn Jonsson.
Riksväg 34 mellan Vimmerby och Målilla har tidigare inte haft några kameror. Här sätts ett stort antal kameror av den nya typen upp nästa år.
I och med de nya kamerorna utökas nästa år antalet kameraskåp i Kalmar län, från 36 till 48. Alla med aktiva kameror monterade.
- Med länets två kameror skrev vi under 2004 ut totalt 114 rapporter om fortkörning på sträckan mellan Verkebäck och Gladhammar, säger Lars-Erik Andersson som är chef för trafikpolisen i Kalmar län.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!