Nya kolvar ett rejält lyft för bron över Strömmen

Den avancerade hydraulik och mekanik som höjer och sänker klaffbron över Stora strömmen i Västervik genomgår just nu en omfattande service. Inte förrän 1 april nästa år öppnas bron åter för båttrafik.

Yngve Eriksson från Motala Verkstad ska under vintern renovera upp tekniken i bron över Stora strömmen I april ska broklaffen gå lätt att fälla upp och ned igen.Foto: Karin Hertz

Yngve Eriksson från Motala Verkstad ska under vintern renovera upp tekniken i bron över Stora strömmen I april ska broklaffen gå lätt att fälla upp och ned igen.Foto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2010-10-20 18:50
Fyra miljoner kronor får Västerviks kommun betala för renoveringen. Det är pengar som bokstavligen ger Strömsbron ett rejält lyft.- Åtgärderna var nödvändiga för att säkerställa en fortsatt säker drift av den öppningsbara bron, säger kommunens gatuchef Anders Norell.Montörerna Yngve Eriksson och Roger Ohlsson från Motala Verkstad sköter den tidskrävande genomgången av bron.Deras enskilt största jobb är att byta ut två jättelika och tunga lyftcylindrar inklusive kolvstänger som hydrauliskt, med stor hjälp av gigantiska motvikter, drar upp den drygt 300 ton tunga broklaffen.- Broklaffen balanseras till 95 procent av en enorm motvikt. Cylindrarna tillför bara den sista dragkraft som erfordras för att resa klaffen, plus lite extra kraft som kan behövas om stormvindar blåser rakt mot det enorma vindfång en upprest broklaff utgör, säger Yngve Eriksson.Lyftcylindrarna kommer framåt våren att ersättas med två helt nybyggda cylindrar och kolvstänger. Dessa är just nu är under tillverkning, men leveranstiden från fabriken är lång.Även de två mindre, hydrauliska så kallade pendelbockscylindrarna plockas bort. Här räcker det dock med en renovering, där packningar, o-ringar och en massa andra detaljer på dem byts ut för att undvika framtida läckage i cylindrarnaPendelbockarna fälls upp och ned med hjälp av dessa mindre hydraulcylindrar. När broklaffen är nedfälld är det pendelbockarna som går in i en "skål" och stöttar upp brons stora motvikt så att broklaffen aldrig "råkar" fällas upp av misstag.- Nu under vinterns arbete har vi dessutom, för att få maximal säkerhet, pressat fast två urstarka järnbalkar mellan klaffkammarens betonggolv och motviktens bakkant. Detta ger oss både livrem och hängslen, förklarar Yngve Eriksson.Även en del andra delar av den grövre mekaniken, som exempelvis stora lagringar, kommer att ersättas med nya.Dessutom utförs också en hel del andra mindre servicejobb nu under vintern i Strömsbrons maskinrum och djupa klaffkammare. Klaffkammarens vattentäta golv ligger för övrigt i nivå med havsbotten.- I vår kommer broklaffen över Stora strömmen att kunna fällas upp och ned hur lätt, smidigt och enkelt som helst, lovar gatuchefen Anders Norell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om