Sedan barndomen har Louise Flygt tillbringat somrarna först på Solhällen och därefter i Lilla Bråtviken, där familjen fortfarande delar på ett hus. Nu bor hon där i veckorna, medan maken är kvar i Norrköping. Den äldste av de tre sönerna, Lukas, har redan flyttat hit – han spelar hockey i VIK:s a-lag.
Louise ler stort när hon berättar om sina första månader i kommunen.
– Jag har fått ett så fint bemötande. Det är en unik, vacker plats med härliga människor och att jobba med Västervik som varumärke, stad och plats – det är väldigt roligt.
Hon började sin nya roll strax efter årsskiftet och beskriver sig själv som ”fortfarande ny på jobbet”. Men hon har redan hunnit få en tydlig bild av både möjligheter och utmaningar.
– Det händer väldigt mycket i Västervik. Både näringslivet och Västerviksborna värnar Västervik och vill att det ska gå bra för kommunen. Och man gör många saker på eget initiativ, det gillar jag!
Hon nämner julkalendern, Gamlebys 750-årsfirande, ombyggnaden av Storgatan, Visfestivalen och planerna på ett musikmuseum som exempel på det lokala engagemanget. Men hon ser också ett behov av att lyfta platsen ännu mer – särskilt i tider av ekonomisk osäkerhet.
– Då blir det ju ännu viktigare att nå ut och berätta om platsen. Och det ser jag som ett av mina huvuduppdrag just nu, att tillsammans med aktörer i Västervik verkligen lyfta och berätta om Västervik så att fler får se den här fina platsen.
Från sin arbetsplats i kommunhuset leder hon en kommunikationsavdelning med tio medarbetare. Hennes största uppgift just nu är att bygga upp det kontaktcenter som ska bli hjärtat i kommunens service. Ett ställe där invånarna kan få hjälp direkt, utan att bollas runt mellan olika instanser.
– Det ska vara enkelt att få hjälp, oavsett om det gäller skolval, bygglov eller att boka en lokal. Och det ska funka både digitalt och fysiskt, säger hon.
Kontaktcentret har smugit igång sin verksamhet och väntas öppna i full skala vid årsskiftet. Nu jobbar fem personer där och hanterar redan ärenden kring samhällsbyggnadsfrågor, lokalbokningar och vigslar.
Det är inte första gången som Louise gör det här. Under elva år arbetade hon som kommunikationsdirektör i Norrköping och där var hon med och byggde upp ett liknande kontaktcenter från grunden. Hon vet vad som funkar – och vad som inte gör det.
– Jag tar bara med mig det som fungerar. Resten lämnar jag. Det handlar om att jobba smart, tillsammans, och alltid med invånaren i fokus.
Uppdraget i Norrköping lämnade hon under viss turbulens.
– När man jobbar med så många olika utvecklingsprojekt som jag har gjort genom åren så hamnar man till slut i situationer där man inte får med sig alla. Så var det för mig. När jag hade tömt min verktygslåda och det ändå inte funkade så sa jag att "nu har jag gjort allt jag kan, nu måste någon annan in". Att som chef våga lämna är också viktigt.
Efter ett år med studier och uppdrag inom den privata sektorn är Louise nu tillbaka där hon känner sig mest hemma – i demokratins tjänst. Och hon känner att viljan till förändring finns i Västervik.
– Jag är inte här för att vända upp och ner på allt. Men det jag ser behöver förändras, det vill jag ta tag i.
Att återvända till en liknande roll i en annan kommun skrämmer henne inte – tvärtom.
– Jag har gjort det förut och tycker att det är det bästa som finns, att få jobba med service, bemötande, digitalisering och varumärket. Alla de fyra delarna hänger ihop.