Planen var att börja i Nygård 2021, med att anlägga en mötesfri väg med mitträcke, för att sedan arbeta sig uppåt i fyra etapper. Men för ungefär ett år sedan berättade Trafikverkets projektledare Mikael Hårrskog att det varit svårt att få in anbud från byggentreprenörer och att bygget därför försenats.
– Det är fortfarande långtifrån klart, men vi håller på att förbereda för en entreprenadupphandling under hösten och hoppas kunna gå i kontrakt under våren 2023. Men då gäller det byggnation av sträckan Bälö-Gladhammar, säger Mikael Hårrskog.
Om allt går i lås där innebär det att de skulle kunna börja bygga hösten 2023.
När det gäller resten av sträckan är situationen oklar.
Är det fortfarande på grund av svårigheterna med att få tag i någon som vill bygga vägen?
– Det har flera orsaker, men ja, det är en del av det. Marknaden är het och det byggs på alla håll och kanter just nu, säger Hårrskog.
Den bilden bekräftas av Trafikverket, som förklarar att det inte är några problem i få tag i entreprenörer i Stockholm, Göteborg och Malmö, men att det kan vara besvärligt regionalt när det pågår flera projekt samtidigt, eftersom det finns färre aktörer.
– Men vi har en plan och målet är att förverkliga den, säger Hårrskog.
Tanken är att vägen ska bli säkrare för trafikanterna. Förutom det planerade mitträcket ska det även byggas viltstängsel, samt en utterpassage, eftersom det ska finnas utter i området.