Nya varuhusen i Västervik gav en stor resultatökning
De nya varuhusen Karlsson, Rusta, ÖB med flera har fått sällansköpsvaruhandeln i Västervik att växa rekordsnabbt.- Med undantag för Värmland är Kalmar det län där denna handel växte snabbast i hela landet. Västervik och Kalmar är de två kommuner som utmärker sig speciellt.
- IKEA:s etablering i Kalmar och alla lågprisvaruhusen som kommit till Västervik har gjort att köptroheten bland kunderna i Kalmar län ökat påtagligt.
- Etableringarna har förstärkt utbudet i Västervik och gjort konsumenterna mer benägna att handla hemma i Västervik än att åka i väg till Linköping eller andra närliggande orter.
- Karlsson, Rusta, ÖB med flera är också regionala dragare som lockar folk till Västervik från ett relativt stort kringområde, säger Ulf Ränne.
I sin statistik använder sig HUI använder av ett index, där en siffra under 100 innebär ett utflöde av kunder från kommunen. Över 100 betyder således att kommunen har ett inflöde av kunder.
För Västerviks del ligger totalindex - alltså både dagligvaruhandel och sällanköpsvaruhandel - på 89. Västerviks dagligvaruindex är 106 medan sällanköpsvaruhandeln fick index 75.
Dagligvaruindex har legat på ungefär samma nivå de senaste åren, medan sällanköpsvaruhandelns index ökade starkt 2006.
- Ökningen i Västervik blev hela 22 procent eller 140 miljoner kronor, säger Ulf Ränne.
Detaljhandeln i Sverige omsatte 460 miljarder kronor år 2006, vilket motsvarar en tillväxt på 7,4 procent sedan föregående år.
Av detta svarar dagligvaruhandelns omsättning för 215 miljarder, en ökning på drygt 5 procent, och sällanköpsvaruhandeln för 244 miljarder kronor, vilket var en ökning med 9,4 procent.
- Av betydelse för detaljhandelns utveckling på en ort är just nyetableringar eller förädling av befintliga marknadsplatser, säger Ulf Ränne.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!