Detta efter att Transportstyrelsen godkänt fyra så kallade UAS-zoner i Västervik. UAS är en förkortning för ”unmanned aircraft system” eller på svenska: obemannade flygande system.
När någon vill göra en flygning anmäler drönarcentret på Västerviks flygplats att ett område ska aktiveras, en dag i förväg. En halvtimme före start aktiveras området, och all annan luftfart i området stoppas.
– Det nya är att vi inte behöver ta beslut om varje enskilt fall, utan de kan själva aktivera och avaktivera områdena. Det kommer underlätta för dem att planera sin verksamhet, säger Jörgen Andersson, sektionschef för luftrum och flygplatser på Transportstyrelsen.
Kommer närboende att märka av det här, till exempel genom att det blir mer aktivitet på flygplatsen?
– Inte initialt, de flyger ju redan där vid vissa tillfällen. Men ju längre fram vi kommer, desto större kommer ju drönarverksamheten generellt att bli.
Kommunalrådet Dan Nilsson (S) gläds över Transportstyrelsens beslut:
– Detta är ett avgörande och mycket viktigt steg i Västerviks ambition och satsningar på att bli en testplats för olika typer av drönartillämpningar. Att vi dessutom är först med den här typen av indelning i ett civilt luftrum är extra roligt.
De nya zonerna är även en förutsättning för att man ska kunna testa och utveckla nya system för att ha koll på drönarna i luften, något som vi berättat om tidigare.