Nya zoner underlättar för drönartester i Västervik

Nu blir det enklare att köra drönare vid Mommehål. När någon vill göra en flygning krävs inget nytt tillstånd för att stoppa annan luftfart i området – det räcker med att göra en anmälan dagen innan.

Det blir lättare att genomföra drönartester i Västervik med nya drönarzoner. Bilden är från Drönardagen i Västervik 2019.

Det blir lättare att genomföra drönartester i Västervik med nya drönarzoner. Bilden är från Drönardagen i Västervik 2019.

Foto: Transportstyrelsen

Västervik2021-10-13 14:45

Detta efter att Transportstyrelsen godkänt fyra så kallade UAS-zoner i Västervik. UAS är en förkortning för ”unmanned aircraft system” eller på svenska: obemannade flygande system.

När någon vill göra en flygning anmäler drönarcentret på Västerviks flygplats att ett område ska aktiveras, en dag i förväg. En halvtimme före start aktiveras området, och all annan luftfart i området stoppas.  

– Det nya är att vi inte behöver ta beslut om varje enskilt fall, utan de kan själva aktivera och avaktivera områdena. Det kommer underlätta för dem att planera sin verksamhet, säger Jörgen Andersson, sektionschef för luftrum och flygplatser på Transportstyrelsen. 

Kommer närboende att märka av det här, till exempel genom att det blir mer aktivitet på flygplatsen? 

– Inte initialt, de flyger ju redan där vid vissa tillfällen. Men ju längre fram vi kommer, desto större kommer ju drönarverksamheten generellt att bli. 

Kommunalrådet Dan Nilsson (S) gläds över Transportstyrelsens beslut: 

– Detta är ett avgörande och mycket viktigt steg i Västerviks ambition och satsningar på att bli en testplats för olika typer av drönartillämpningar. Att vi dessutom är först med den här typen av indelning i ett civilt luftrum är extra roligt. 

De nya zonerna är även en förutsättning för att man ska kunna testa och utveckla nya system för att ha koll på drönarna i luften, något som vi berättat om tidigare. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!