"Nybilsförsäljningen fortfarande bra"

Ett välkänt bilmärke är tillbaka i Västervik efter många år. På lördagen var det premiär för försäljning av Ford hos Karlbergs Bil AB.

Britt-Inger Adlersson provsitter en av de nya bilmodellerna, medan väninnan Britt Nilsson tittar närmare på bilens exteriör.Foto: Lisa Olaison

Britt-Inger Adlersson provsitter en av de nya bilmodellerna, medan väninnan Britt Nilsson tittar närmare på bilens exteriör.Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-10-13 00:06
- Fast egentligen är det nypremiär. Redan 1924 började Hilding Karlberg sälja Ford på den bilfirma i Hultsfred han hade startat två år tidigare, avslöjar försäljningschef Cornelius Passchier.Åtskilliga människor hade på lördagen förlagt en höstutflykt till Karlbergs för att kolla in 2009 års bilmodeller från Ford. Utställd var för övrigt även en T-Ford från just 1924. Många besökare var där bara för att titta. Andra kom fast beslutna att göra affär.- En sådan här helg räknar vi med att sälja tio bilar av vårt nya bilmärke. Plus en del begagnat. Om det skulle slinka med en och annan Volvo eller Renault också så gör det absolut ingenting, säger Passchier.Volvo och Ford är två biltillverkare som just nu har det oerhört tufft ekonomiskt. Volvo har just tvingats varsla tre tusen anställda om uppsägning. Amerikanska Ford, Volvos ägare, har det än svårare och enligt bland andra bilforskaren och professorn Krister Karlsson gör Ford i USA just nu så enorma förluster att bolagets pengar är slut redan till sommaren om inget görs.Är det då en bra kombination att sälja just märkena Volvo och Ford?
- Vi är ett privatägt företag och jag kan inte kommentera de stora skeendena ute i världen. Nybilsförsäljningen på den svenska marknaden har varit mycket bra ända sedan 2001, med cirka 260 000 sålda fordon per år.- I år har prognosen skrivits ned en aning till 250 000 nya bilar, men det är fortfarande mycket bra siffror. Hur det kommer att se ut i framtiden vet ingen, säger Cornelius Passchier.Sedan tidigare säljer Karlbergs märkena Volvo och Renault, med en ungefärlig fördelning på 80 respektive 20 procent. Nu tillkommer ett tredje bilmärke.Är ni inte rädda att Fordbilarna nu kommer att säljas på bekostnad av bilar av märket Volvo eller Renault?
- Nej, jag tror faktiskt inte det. När vi nu plockat in ännu ett märke kommer vi i stället att ta flera marknadsandelar, säger Passchier bestämt.Karlbergs har faktiskt haft Fordagenturen i flera år redan. Utan att använda den. I Västervik, Vimmerby och Oskarshamn.- Vi har fram till nu nöjt oss med att ha en auktoriserad Fordverkstad här i Västervik. Nu tar vi klivet över och börjar även med nybilsförsäljning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om