Boman: Ljungheden ska komplettera – inte konkurrera

I takt med att Ljungheden expanderas växer frågan om hur centrumbutikerna kommer påverkas. I kommentarsfältet på VT:s Facebook-sida florerar påståenden om att butiksdöden i centrala Västervik snart är ett faktum.

På uppdrag av Region Kalmar gjordes en trendanalys 2021 över Västervikskundernas önskemål. Med ordmolnen blir det tydligt att efterfrågan påverkas av var kunderna handlar.

På uppdrag av Region Kalmar gjordes en trendanalys 2021 över Västervikskundernas önskemål. Med ordmolnen blir det tydligt att efterfrågan påverkas av var kunderna handlar.

Foto: Strategisk rådgivning & förvaltning handelsfastigheter

Västervik2022-04-29 06:00

Annika Boman, etableringsansvarig på Västervik Framåt, trycker på den balans som måste finnas mellan Ljungheden och stadskärnan. De ska komplettera varandra, snarare än konkurrera. Båda är viktiga för stans utveckling.

Önskemålen i kommentarsfältet är många, som exempelvis Ö&B, CityGross och Ikea.

– Ett sådant Ikea som finns idag, kommer sannolikt inte komma hit och Åhléns som lämnade Västervik relativt nyligen gör nog inte heller det, men om de börjar tänka annorlunda med nya koncept så finns det kanske en chans i framtiden, säger Boman.

undefined
Västervikare uttrycker oro över att expanderingen av Ljungheden ska påverka butikerna i stadskärnan negativt, men inom kommunen arbetas det för att motverka konkurrens – och främja komplement.

För att kunna presentera ett bra underlag för potentiella etableringar och fastighetsägare inför den kommande etableringsstrategin används flera olika källor. Bland annat gjordes en handelsutredning 2015 om handelns förutsättningar i kommunen.

I en stadslivsanalys som gjordes 2021 räknades det även på vad som krävs för en levande stadskärna.

– Det handlar om alltifrån centrala bostäder, arbete och utbildning, men självklart även handel och restauranger, säger Boman.

undefined
På uppdrag av Region Kalmar gjordes en trendanalys 2021 över Västervikskundernas önskemål. Med ordmolnen blir det tydligt att efterfrågan påverkas av var kunderna handlar.

Som en del i detta gjordes en regional trendanalys för att studera utbud, behov och efterfrågan. Deltagarna fick möjlighet att besvara frågor om vilka verksamheter som önskas och vad som är viktigt på respektive handelscentrum.

– Vi ser en skillnad i vad kunderna efterfrågar. På ett externt handelområde är utbud, pris och parkering betydelsefullt, medan ett besök i stadskärnan handlar mer om att mötas, äta och gynna, säger Boman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!