Nyp i näsan på brukare en av flera brister på boende

En rad åtgärder har vidtagits på ett boende i Västerviks kommun, sedan brister i omsorgen har anmälts enligt Lex Sarah. Bland annat har en brukare blivit nypt i näsan.

Joakim Nyman är socialchef i Västerviks kommun.

Joakim Nyman är socialchef i Västerviks kommun.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2025-04-19 15:00

Av utredningen framgår att en del av personalen har använt sig av metoder som inte följer de riktlinjer som finns, eftersom de begränsar brukaren.

Dit hör alltså att nypa någon i näsan. En av de anställda uppger att hen har sett två kollegor göra så, flera gånger dessutom, för att brukaren skulle sluta skrika.

En av dem som pekats ut i sammanhanget, uppger att hen bara har gjort så en gång och en mycket kort stund. Hen visste inte att det var fel att göra så, men förstår det nu.

Ytterligare en begränsande åtgärd som personalen har använt är att en brukare har fått göra sina behov i inkontinensskyddet, istället för att sitta på toaletten.

Utredningen började som ett arbetsmiljöärende. Det var då som det också framkom att det har funnits missförhållanden i form av bristande omsorg på boendet, och en Lex Sarah-utredning drogs i gång.

En anställd vittnar om en hård jargong, även mot brukarna. Personen uppger att två kollegor har varit hårdhänta och pratat över huvudet på brukaren.

Enligt utredningen har det funnits brister när det gäller skötsel av hygien, men också i bemötande.

– Att personal använder olika arbetssätt skapar förvirring och otydlighet för brukarna, som också kan påverka deras mående negativt, står det vidare i utredningen.

Bedömningen är dock inte att det har rört sig om några allvarliga missförhållanden, eller att det har funnits risk för det. Därför kommer det inte att skickas vidare till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. De enskildas liv och hälsa bedöms inte heller ha varit i fara.  

Joakim Nyman är socialchef i Västerviks kommun. Såhär säger han om det som hänt:

– Det är såklart jättetråkigt när sådant här dyker upp. Men det är bra att vi har system som fungerar: att det dyker upp och vi får vetskap om det och kan ta tag i det. Vi har jobbat hårt med att rätta till det.

När det gäller de metoder som har använts på boendet så har de nu jobbat med att hitta andra sätt, och jobba förebyggande. Han konstaterar också att det är ett hantverk att lära sig ett bra bemötande, eftersom det är individer det handlar om.

– Det finns ingen superformel som funkar för alla. Vi ska möta varje individ utifrån deras individuella behov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!