Nytt hot mot Tjustbanan
Flera järnvägar i länet, exempelvis Tjustbanan mellan Västervik och Linköping, är i fara när Banverket vill spara pengar genom att sluta underhålla totalt 75 mil järnväg i Sverige.- Nu måste infrastrukturminister Åsa Torstensson lämna ett klart besked om vad som händer med Tjustbanan.
Sammanlagt 235 mil järnväg i Sverige är lågtrafikerade, enligt Banverkets kategorisering. 75 av dess 235 mil vill Banverket sluta underhålla i framtiden.
- Det handlar framför allt om sträckor utan någon trafik alls, eller sträckor med enbart godstrafik eller en ytterst låg persontrafik, säger till VT Jens Möller, regiondirektör på Banverket Syd.
Personligen vill han peka ut endast en enda sträcka där han tycker underhållet borde få upphöra.
- Mellan Ljungby och Värnamo har det inte gått några tåg på fem år. Ändå måste vi underhålla sträckan.
I Kalmar län betraktas samtliga järnvägssträckor utom Kust till kust-banan som "lågtrafikerade" och går alltså en oviss framtid till mötes.
När underhållet upphört på en sträcka måste det gå minst tre år innan ett beslut om nedläggning kan fattas. Detta för inte förhastade beslut ska tas.
Jens Möller vill inte gå in på vilka sträckor i Kalmar län som kan riskera få underhållet indraget för att Banverket ska uppnå sitt mål på 75 mil som ska bort i hela landet.
- Jag tycker dock det är fel att redan nu börja spekulera i att Tjustbanan skulle tillhöra de 75 milen, säger han.
Alla länets kommuner har genom Regionförbundet i Kalmar län förklarat sig villiga att solidariskt förskottera de pengar som behövs för att rusta upp bland annat Tjustbanan.
Enligt tidigare besked från regeringen skulle man då ha möjlighet att få järnvägen tidigare upprustad.
Nu säger dock regiondirektör Jens Möller på Banverket att "ingen ska kunna köpa in sig på vår prioriteringslista genom förskottering av pengar".
- Detta besked är högst olyckligt för Västerviks kommun och hela länet, säger oppositionsrådet Tomas Kronstål (s) i Västervik.
- Man blir beklämd när man får höra att allt det arbete länets kommuner lagt ned inte har något värde. Många kommuner har ju ställt upp solidariskt, trots att de själva inte har någon direkt nytta av Tjustbanan.
Kronstål pekar på att trafiken med godståg ökat enormt på Tjustbanan. Även antalet dagliga turer med persontrafik har i år ökat kraftigt.
- Och om ett par år blir det ytterligare resande när Holiday Clubs stora semesteranläggning är färdigbyggt i Västervik.
- Åsa Torstensson är just nu i Kalmar län. Nu måste hon tydligt tala om vad det är som gäller.
Med anledning av Banverkets besked begär nu s att regionförbundets styrelse snarast tar initiativ till att bjuda in Banverkets regiondirektör Jens Möller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!