Nytt maskineri ger Freden nästintill dubbel kapacitet

M/s Freden, en av Västerviks turistbåtar, byggs just nu om för närmare 2,5 miljoner kronor.
- Två nya miljömaskiner höjer farten rejält och gör att fartygets kapacitet nästintill fördubblas, säger Peeter Rais.

Mer kapacitet. Nya, miljövänliga maskiner på 2 x 500 hästar mot dagens 2 x 200 hästkrafter för 2,5 miljon kronor gör att turistfartyget Fredens kapacitet nästintill fördubblas i sommar. Foto: ANDERS LILJEGREN

Mer kapacitet. Nya, miljövänliga maskiner på 2 x 500 hästar mot dagens 2 x 200 hästkrafter för 2,5 miljon kronor gör att turistfartyget Fredens kapacitet nästintill fördubblas i sommar. Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-01-11 00:25
Om ett par veckor får bröderna Toomas och Peeter Rais sina två nya dieselmotorer.
- De blir de modernaste motorer som någonsin installerats i ett fartyg i Sverige. De uppfyller med råge alla de EU-krav som i dag finns på miljösidan. Det blir även nya backslag och nya propellrar. Hela drivlinan, inklusive vibrationsdämpande upphängningar, byts ut på fartyget, säger Peeter Rais.
- Förmodligen blir det därefter betydligt mindre ljud och vibrationer än tidigare.

Nu blir det 2 x 500 hästkrafter i stället för 2 x 200. Fredens maxfart höjs från 13 knop till uppskattningsvis 22-24 knop. Så fort kör man givetvis inte överallt, med tanke på svallet.
På öppna fjärdar, till exempel mellan Äskeskär och Hasselö Sand, går det dock att köra undan lite snabbare.
Inklusive nya maskinreglage på bryggan plus ett nytt nödljussystem ombord investerar bröderna Rais nu i storleksordningen 2,5 miljoner kronor i m/s Freden.

- Att låta bygga ett nytt var inte att tänka på. Det hade blivit på tok för dyrt. I stället gör vi som alla andra: det är bättre att renovera och vårda det man har. I alla fall när skrovet är fint, vilket är fallet med Freden.
Bröderna Rais sökte ekonomiskt miljöstöd från länsstyrelsen för sin investering, men fick inget bidrag alls.
Den nya, snabbare Freden kommer förmodligen att hinna med tre turer per dag till Hasselö, i stället för två som tidigare.

- Tidigare har våra resenärer fått stanna sex, sju timmar på Hasselö. Nu kan de åka hem lite tidigare vid till exempel dåligt väder. Eller åka ut till Hasselö senare på dagen från Västervik. Också de boende på Hasselö får ut­ökade resmöjligheter till och från stan.
En annan nyhet blir att Idö och Hasselö slås samman på en tur.
- Vi börjar med att sätta i land folk på Idö och fortsätter sedan till Hasselö. Idöfolket plockar vi sedan upp på vägen hem, säger Peeter Rais.

Även då det gäller Blankaholm och Solstadström blir det förmodligen ut­ökad båttrafik i sommar.
- Vi funderar på att en gång i veckan försöka lägga en tur under dagtid ned till Blankaholm. De som åkt med oss ned kan vi sedan transportera tillbaka vid räkkryssen till Blankaholm under kvällen.
Båttrafiken till det så kallade Rågöprojektet i Västerviks norra skärgård är fortfarande ej upphandlad. En entreprenör ska dock vara utsedd senast den 1 februari. Bröderna Rais kör även den trafiken om det anbud de lagt antas.

- Får vi trafiken på Rågö kan vi ha daglig trafik även på Loftahammar. Man kan då även åka från Loftahammar direkt till Idö.
Kombinationen skärgårdsbåt-järnväg finns med i bröderna Rais trafikplaner även för 2006.
- Folk ska kunna åka tåg från exempelvis Hultsfred och sedan fortsätta med båt från Västervik direkt ut till Idö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om