Nytt nummer till länets sjukvårdsrådgivning
Nytt nummer till sjukvårdsrådgivningen och råd dygnet runt. Från och med måndag får hela länet en gemensam sjukvårdsrådgivning, men skillnaden i Västervik är inte särskilt stor.
Det nya är här bara det nummer som lanseras som gemensamt för hela länet, men den som ringer dirigeras automatiskt till den sjukvårdsrådgivning som ligger närmast: Västervik, Oskarshamn eller Kalmar där totalt 24 sjuksköterskor kommer att svara på frågor och ge råd.
Landstingspolitikerna har anslagit 4,5 miljoner kronor för den satsning som nu genomförs. För pengarna får vi en personalförstärkning i Kalmar och öppet dygnet runt.
I hela länet kommer sjukvårdsrådgivningen att använda sig av telefonkösystemet TeleQ, vilket innebär att den som ringer får knappa in sitt telefonnummer för att senare bli uppringd av sjukvårdspersonalen.
Sylvia Tapper berättar att den befintliga sjukvårdsrådgivningen fortfarande kommer att ha öppet mellan 8.00 och 22.00, övrig tid kopplas samtalet till akutmottagningen. Så har det varit också tidigare i Västervik. Sedan förra årsskiftet är sjukvårdsrådgivningen bemannad alla veckans dagar och inte som tidigare mest på kvällar och helger.
- De stora förändringarna för oss var för ett år sedan, säger Sylvia Tapper.
Det gemensamma numret för länet är ett steg i riktning med en nationell satsning som pågår just nu. Projektet Vårdråd per telefon engagerar nu sex landsting som har ett gemensamt kortnummer för sjukvårdsrådgivning. Landstinget i Kalmar län avvaktar hur det går i pilotlänen innan de bestämmer sig för att hoppa på tåget, men målsättningen är på sikt att ansluta sig till det nationella numret.
Projektet Vårdråd per telefon satsar på att 75 procent av Sveriges befolkning redan 2007 ska kunna få sjukvårdsrådgivning genom att ringa det gemensamma kortnumret 1177.Fotnot: Det nya numret till sjukvårdsrådgivningen är 020-71 11 77. Nyordningen gäller från 9 januari, men numret fungerar redan nu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!