Nyttig dramatik till sjöss

"Vi kan aldrig få nog av övningar och samverkan mellan alla delar i en sjöräddningsaktion är oerhört viktig".

Cenneth Rosendahl på Sladö informerar om vad som hänt och om hur många skadade som finns ombord och hur många som saknas.

Cenneth Rosendahl på Sladö informerar om vad som hänt och om hur många skadade som finns ombord och hur många som saknas.

Foto:

Västervik2005-04-07 00:25
En större olycka till sjöss mellan exempelvis passagerarbåten m/s Sladö från Västervik och en privat ombyggd fiskebåt med en massa folk ombord är inte otänkbar.
I går eftermiddag var det dags att öva på att något sådant skulle kunna hända.
"Olyckan" inträffade i Lökholmsdjupet söder om Händelöp i Västerviks södra skärgård. Alla möjliga enheter och resurser kallades till platsen och trafiken på sjön blev intensiv med båtar och fartyg från sjöräddningen, sjöräddningssällskapet, räddningstjänsten, kustbevakningen, lotsarna, sjövärnskåren privatbåtar och även flyg deltog i övningen.
- Vi kan aldrig öva för mycket, säger Jonny Larsson från Sjöfartsverket som var övningsledare och representant för den ytterst ansvariga myndigheten.
- Den här gången övade vi även tillsammans med Frivilliga flygkåren och med polis som kallades till platsen med hundar som kunde söka efter överlevande som kanske simmat i land. Alla närliggande öar söktes igenom.
Nära 100 personer deltog i övningen.

Vad som hade "hänt" var just en kollision mellan Sladö och en fritidsbåt. Sladö drev efter kollisionen på grund i bränningarna utanför Lökholmen. Sladö hade 21 passagerare ombord plus två besättningsmän.
Många skadade fanns ombord och dessutom saknades åtta personer som förmodades hade fallit i vattnet.
Ombord på den ombyggda fiskebåten Poseidon fanns 15 personer. Poseidon sjönk efter kollisionen.
Räddningsflottar kastades ut och dykare kom till platsen. Många kunde räddas. Vid denna "tidnings pressläggning" som det heter var det oklart om alla hade kunnat räddas.

Vi från VT fick följa med Sjövärnskårens 99 ut till olycksplatsen. Besättning liksom medföljande polis visste inte först vad det var de var utkallade till. Position för olycksplatsen och omfattning meddelades efter hand.
- Det är viktigt att det så realistiskt som möjligt, sa Joachim Bodin som tillsammans med Hans-Åke Christiansson från polisen var ombord med sina hundar Tempo och Arras.
När polisen var på olycksplatsen och skulle gå över till en snabbgående gummibåt med två 60-hästars utombordare så bad de varsamt om var sin flytväst vilka snabbt plockades fram. De flesta andra hade redan flytväst och en sådan här liten incident kan vara viktig att ta med i utvärderingen av övningen.
- Samverkan, sa Michael Nilsson från Sjöräddningssällskapet med eftertryck. Alla delar måste fungera när det verkligen händer något allvarligt.

I går eftermiddag var det klart väder och i övrigt gynnsamma förhållanden.
- Inget fel i det, sa Cenneth Rosendahl på m/s Sladö. Faktum är att de flesta olyckor till sjöss sker under gynnsamma förhållanden. Besättningen slappnar av och så är olyckan framme.
Statister under övningen var elever från Tjustskolan som går på omvårdnadsprogrammet. De var mer eller mindre skadade efter olyckan.
De "allvarligast skadade" fördes med snabbgående båtar till Horns udde där ambulans väntade. Övriga plåstrades om ombord på de olika båtarna i väntan på sin tur att föras i land.
Många inblandade parter men egentligen skall inget tas för givet.
- Vi är inte avlönade och verksamheten hålls i gång genom donationer och sponsorer, sa Roland Nyqvist från sjöräddningssällskapet i Mönsterås som också fanns på plats vid olycksplatsen.
Samverkan var ordet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om