...och fler och fler väljer att åka Tjustbanan
Kollektivtrafiken i länet har ökat och det gäller även Tjustbanan. Förra höstens trafikmätningar visade en ökning i antalet resenärer.
- Vi försökte göra en mätning i juli, men det gick inte att få några säkra resultat, men känslan är ändå att Tjustbanan har fått fler resenärer, säger Christer Olson.
I stället för den misslyckade juli-mätningen kommer KLT nu att göra en ny mätning under november för att se om känslan stämmer.
- Tyvärr har det varit mycket problem på Tjustbanan och det skapar förstås en osäkerhet hos kunden, säger Christer Olson.
- Vi är besvärade över hur SJ har hanterat fordonsfrågorna på Tjustbanan och har ständiga kontakter med dem för att se hur vi kan förbättra situationen.
På SJ tror man inte att KLT kan ha menat att det är just SJ de är missnöjda med, utan snarare fordonen.
- Det har varit många mekaniska problem, bland annat har vi haft stora problem med att de går varma. När det var så varmt och så lång ihållande värme i somras klarade inte tågen av det, säger Jan Kyrk, regionchef för östra och norra Sverige.
Men det finns planer på att bygga om tågen. Det räcker nämligen inte med att bara laga det som är trasigt anser Jan Kyrk. Tågen måste byggas om så att de fungerar.
Trots fordonsproblemen under sommaren tycker han sig ändå se en ökning i resandet med tågen.
- Det är ju svårt att säga och jag har inga siffror på hur många som åker, men vi kan ju se resandet i form av intäkter. Och ökade intäkter tolkar vi som att fler åker tåg.
Men han påpekar också att det ökade resandet är något som gäller generellt för hela landet. Det är inte bara i Västervik eller Kalmar län.
- Men resandet på Tjustbanan går stadigt uppåt och nu är vi uppe i samma nivåer som vi hade 2003 när vi lämnade över Tjustbanan till BK-tåg, säger Jan Kyrk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!