OK för nya tåg på Tjustbanan

Det blev en kompromiss i frågan om persontågtrafiken på Tjustbanan. På måndagen sa landstingsstyrelsen i Östergötland ja till köp av fyra nya tåg och erbjuder sig att tillföra ett fast ekonomiskt bidrag för trafiken. Detta förutsatt att Kalmar läns landsting ansvarar för trafiken.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-11-13 00:07
- Beslutet är glädjande och en viktig vändpunkt i de sista månadernas i bland destruktiva diskussioner. Framför allt värmer det att det var ett enigt beslut, säger Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (m).- Jag känner mig ganska trygg i att de nya tågen borde leda till åtskilligt fler resenärer på Tjustbanan, tillägger han.Persontågtrafiken mellan Västervik och Linköping har debatterats intensivt den senaste tiden.Tidigare i höstas hoppade som bekant östgötalandstinget av tåginköpen. Oppositionen, s, v och mp, fick dock kalla fötter och ett kompromissförslag togs fram. Ett förslag som nu alltså gick igenom.Upplägget är att östgötarna tar sin del av driften, medan Västerviks kommun täcker upp deras ökade kapitalkostnader för de nya tågen. Kalmar län betalar merparten av kostnaderna för de nya tågen.Östergötland tillför ett årligt fast ekonomiskt bidrag på den nivå som dagens trafikering ligger. De båda landstingen delar lika på riskerna för förtida avskrivningar, inom tjugo år, av tågen. Kalmar län får sedan finansiera verksamheten, ta riskerna och ha möjligheter med ökat resande och framtida statsbidrag.I landstingsstyrelsens beslut sägs att intäkter för trafiken inom Östergötland ska tillfalla Östgötatrafiken. Alla övriga intäkter tillfaller Kalmar Läns TrafikAB (KLT).- Det är bra. Det blir en helt ny pluspost för oss. I dagens avtal tillfaller alla intäkter på Tjustbanan operatören SJ och inte trafikhuvudmännen, säger Harald Hjalmarsson.Det blir nu trafikhuvudmännen Ötraf (Östgötatrafiken) och KLT (Kalmar Läns TrafikAB) som får lösa de slutliga detaljerna när de två landstingen kommit överens.- Nu äger vi frågan i vårt län, säger Harald Hjalmarsson. Visst kostar de nya tågen kostar en hel del pengar och nu måste vi noga undersöka driftskostnader, risker och annat. Kanske räcker det med ett mindre antal tåg än fyra. Nu är det dock vårt landsting och KLT som får besluta om den saken.- Det här är inget färdigt beslut förrän Kalmar läns landsting bekräftar tåginköpen, säger Västerviks kommunalråd. Han ser dock ljust på den framtida persontrafiken på Tjustbanan:- Det här ska vi lösa. Västerviks kommun har sedan tidigare avsatt 3,4 miljoner kronor för infrastruktursatsningar. Inte bara Västervik utan hela länet ställer för övrigt upp solidariskt bakom tågfinansieringen. Vi finansierar ju solidariskt även Stångådalsbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om