Olyckor med EU-mopeder ökar dramatiskt bland unga
- Det är fullständigt åt helsike att unga, oerfarna barn tillåts fara runt på EU-mopeder som oftast går på tok för fort. Vi har haft en 100-procentig olycksutveckling i Kalmar län bland tonåringar det sista halvåret.Det säger Lars-Erik Andersson, trafikpolischef i Kalmar län. Han utlovar nu hårdare tag mot trimmade EU-mopeder redan i höst.
Foto: Fotograf saknas!
De senaste veckorna har en rad mer eller mindre allvarliga olyckor med unga förare på EU-mopeder inträffat i Kalmar län.
- Alldeles för många av mopederna, kanske upp till 60 procent, är trimmade. Oftast tar bort en så kallad strypring som sitter i början av avgasröret.
- Föraren kan också i fickan ha en elektronisk box i fickan som styr ett chip i motorn. Genom att trycka på en knapp på boxen sänks farten direkt från 70-80 till 45 kilometer i timmen, säger Lars-Erik Andersson.
- Då kan vi inget göra. Oftast räcker de bara fingret åt oss och kör in på mindre stigar eller gångbanor där vi inte kan följa efter.
Länets trafikpolischef berättar att man redan nu i höst kommer att ta tag i problemet med EU-mopparna. I hela Kalmar län.
- Vi har hittills varit lite bakbundna av en hovrättsdom som säger att det måste vara helt bevisat att ett ingrepp gjorts i motorn för att någon ska kunna dömas för trimning. Hovrätten fastslog nämligen att även slitage ibland kan göra att en moppe går för fort.
Nu i dagarna har trafikpolisen i länet fått klartecken att använda förundersökningspengar till att anlita externa motorexperter.
- Nu kan polisen lämna in mopeder vi stoppat till en expert som plockar ned den och i detalj konstaterar vad som gjorts.
Även andra motgångar i domstol har satt käppar i hjulet för polisarbetet. Nyligen dömdes en mc-polis i Stockholm för tjänstefel sedan han tagit upp jakten på en hypersnabb, flyende EU-moppe.
Mopedisten körde omkull och föräldrarna anmälde polisen för att ha hetsat sonen.
- Föräldrarna borde se till sina barn bättre. Även om en 15-åring tagit förarbevis för EU-moped klass 1 så saknar ett barn i den åldern all trafikerfarenhet. Trimmar man då mopeden så att den går i 80 i stället för 45 kilometer i timmen blir ekipaget livsfarligt.
- Då säger det sig självt att allvarliga olyckor lätt kan inträffa.
Ett annat stort problem för polisen är att så många unga förare plockar bort registreringsskylten från sin EU-moped. Då kan man aldrig gripa en mopedist som flytt undan polisen över gräsmattor eller via gångbanor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!