Om allt går vägen så startar bygget av en ny Verkebäcksbro 2030. I projektet ingår även en ny lösning för korsningen vid Verkebäck där det i dag råder 50-gräns på Europavägen.
Nyheten välkomnas av Harald Hjalmarsson (M).
– Det är inte ofta som jag är nöjd när det gäller infrastrukturen, men den senaste tiden har det kommit flera positiva nyheter som rör E22. Jag tänker på sträckan Gladhammar-Verkebäck och E22 i Söderköping. I framtiden kan det bli 100-väg på E22 genom hela kommunen, med några undantag, bland annat i Björnsholm.
Verkebäcksbron har tidigare sett ut som ett projekt som låg långt in i framtiden, men nya bärighetskrav gjorde projektet aktuellt.
– Det är ingen hemlighet att det förändrade omvärldsläget bidragit, säger Harald Hjalmarsson.
Påverkar nyheten kommunens planer på en södra infart från E22 till Västervik?
– Ja, jag tycker att man ska se både bron i Verkebäck och den södra infarten som en del i ett system, säger Hjalmarsson.
Den södra infarten, om den blir av, är ett kommunalt projekt. Just nu pågår en utredning mellan regionen, kommunen och Trafikverket om kostnadsfördelning och hur infarten ska ansluta till E22.
Att regionen finns med i samtalen beror på att regionen skulle vara en av de stora vinnarna på en ny infart. Kortare restider för kollektivtrafiken skulle leda fram till besparingar och en snabbare färd in till Västervik skulle vara värdefull för sjukhuset och akutsjukvården.
De närmaste åren kommer bara mindre belopp vara avsatta i kommunens budget för en södra infart. Harald Hjalmarsson tror att en byggstart möjligen skulle kunna ske framåt slutet av 2020-talet.
En ny Verkebäcksbro, en södra infart och en ny sträckning av E22 mellan Verkebäck och Gladhammar påverkar inte bara resenärer på E22. Även resenärer på riksväg 40 skulle kunna få kortare restider.
Finns det några nyheter för den sträckan?
– Går man 20 år tillbaka i tiden så har faktiskt restiden mellan Västervik och Göteborg kortats med 20 minuter. Då handlar det visserligen till stor del om förbättringar mellan Göteborg och Jönköping, men just nu pågår ett stort projekt på sträckan mellan Nässjö och Eksjö som kan korta restiden ytterligare. Det skulle bland annat innebära att man inte behöver köra genom Eksjö. Istället byggs en förbifart. Däremot inget projekt som är aktuellt i vår kommun, svarar Hjalmarsson.