Opel Corsa - en ny idol

Nya Opel Corsa. Den har växt både i fråga om kvalitet, säkerhet och format. Men motorerna är samma gamla trista maskiner som i föregångaren.  Foto: Rolf Gildenlöw

Nya Opel Corsa. Den har växt både i fråga om kvalitet, säkerhet och format. Men motorerna är samma gamla trista maskiner som i föregångaren. Foto: Rolf Gildenlöw

Foto:

Västervik2006-12-05 00:25
I Sverige är den här storleksklassen i dubbel bemärkelse liten, men för Opel är den tvärtom stor. De tre tidigare Corsa-generationerna såldes i närmare tio miljoner exemplar.
Tre motorer är aktuella till en början och inte helt oväntat, numera, är dieselmotorn det mest potenta alternativet. I vår provbil sitter dock den klenaste motorn på 1,2 liter och 80 hk. Det är den version den svenske importören tror ska sälja bäst.

Den är inte bara ruskigt klen utan också tråkig till karaktären. Men den något större 1,4-litersmotorn ger inte så värst mycket mer, så man kan lika gärna välja snikmaskinen. Och när man väl hittar motorns rätta tonläge och den rätta växlingstekniken så överraskas man av att det faktiskt svänger om ny Corsa.
80 hästar kan i och för sig vara helt tillräckligt i en så här liten bil, men problemet är att hästarna som är inhysta i den här maskinen är så bedrövligt arbetsovilliga.

Fjäderben fram och torsionsaxel bak är ju inget som i sig imponerar, men bitarna är väl samtrimmade och köregenskaperna följaktligen riktigt bra. Och om man nu köper en småbil med fjuttig motor främst för att få ett bränslesnålt och säkert (5 stjärnor i EuroNCAP) transportmedel, så kan man i stället unna sig en massa andra godsaker som förgyller färden och som vi vanligen förknippar med exklusivare bilar.

Till exempel elektroniskt styrd växellåda, navigation, eluppvärmd ratt, kurvbelysning, parkeringssensorer, punkteringssäkra däck, trådlös telefonförbindelse, mm.
Däremot är all säkerhetsutrustning standard, inklusive det senaste och mest effektiva antisladdsystemet ESP.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om