Optimism efter möte med Östergötland

Tjust ska inte klippas av från resten av Sverige. Det tror Tomas Kronståhl (S) och Mats Hugosson (C) efter att ha träffat företrädare för Linköping och Åtvidaberg.

Räcker inte till. Resecentrum i Linköping kommer inte att räcka till om det blir nya snabbtåg i Sverige. Den framtida lösningen är avgörande för Tjustbanan överlevnad.

Räcker inte till. Resecentrum i Linköping kommer inte att räcka till om det blir nya snabbtåg i Sverige. Den framtida lösningen är avgörande för Tjustbanan överlevnad.

Foto: Jeppe Gustafsson/Corren

Västervik2015-09-29 18:00

Kommunikationer

Linköping får en snabbtågsstation för färd i 320 kilometer i timmen till Stockholm, eller kontinenten. Kruxet: Banan kommer att kräva plats, och då kan Tjustbanan och Stångådalsbanan komma att offras. Så lyder ett skräckscenario som Västervik vill undvika.

På tisdagen träffades kommunledningarna i Västervik, Åtvidaberg och Linköping för att diskutera kommunikationer.

För Västerviks kommun var det ett efterlängtat möte – mycket står på spel.

– Vi hade velat träffa dem tidigare, säger kommunalrådet Tomas Kronståhl (S).

Han tycker att mötet var givande eftersom man fick förståelse för vilka stora svårigheter Linköping står inför. Det nya snabbtåget kommer att bli väldigt utrymmeskrävande. Anledningen är att kurvorna hålls till ett minimum för att kunna upprätthålla hastigheten. Dessutom kommer man att vara tvungen att behålla de gamla spåren för godstrafik och långsammare regionaltrafik.

Linköping laborerar med flera olika alternativ från att bygga en 900 meter lång bro, till att bygga en järnvägstunnel. Oavsett vilket alternativ det blir så står staden inför jätteinvesteringar. Förmodligen kommer inte all trafik att vara samlad till ett resecentrum på samma sätt som i dag.

En fråga är vem som ska stå för de stora investeringarna. Linköping vill att staten ska skjuta till.

– Det är positivt för oss. Ska staten vilja gå in med pengar gäller det att visa att det är en regional fråga. Då är det bra att kunna visa att finns kompletterande trafik till Linköping från andra orter, säger Mats Hugosson.

Både han och Tomas Kronståhl tycker att utgången av mötet blev positivt.

– Vi tycker att de förstod att den slutliga lösningen är en angelägenhet även för oss, säger Kronståhl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om