Oro när Tjustbanan blir dubbelt så dyrt

De anslagna 250 miljoner kronorna kommer inte att räcka långt för att rusta upp Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg. Det oroar kommunalpolitiker i Västervik, Åtvidaberg och Linköping som skrivit till Banverket.

Västervik2005-11-08 00:25
För något år sedan kom glädjebeskedet: Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg rustas upp för 250 miljoner kronor. Beskedet var viktigt även för Västervik. En bättre järnvägssträcka ger snabbare resor till Linköping.
Nu när Banverket börjat finräkna på projektet börjar orosmolnen hopa sig. 250 miljoner kommer inte att räcka långt om man ska rusta upp banan till en nivå där resandet kommer att gå snabbare.
Exakt hur mycket dyrare är inte klart än. Banverket har inte presenterat sin förstudie än, men i förstudien kommer flera olika ambitionsnivåer på ombyggnationen att presenteras.

Bruno Nilsson, utvecklingsledare på Västerviks kommun, säger att så mycket som 500 - 600 miljoner kronor kan behövas.
Att fördyringar uppstår när man kommer igång och räknar noggrannare på ett projekt är inte ovanligt enligt Bruno Nilsson.
Det värsta scenariot enligt honom är att fördyringen kommer att göra att Banverket gör upprustningen av Tjustbanan i flera etapper. De berörda kommunerna har tvärtom propagerat för att Banverket inte ska nöja sig med att rusta upp sträckan Linköping - Åtvidaberg, utan också rusta den andra halvan av banan på samma gång.

I brevet till Banverket påminner politikerna Mats Hugosson, Västervik, Lars Rasch, Åtvidaberg och Gösta Gustavsson, Linköping om hur viktig Tjustbanan är. Brevskrivarna trycker framförallt på att regeringen pekat ut banan som viktig inte minst för Västerviks kommun efter Electrolux nedläggning.
Man påpekar att idag arbetspendlar 2 000 personer mellan Linköping och Åtvidaberg. Huvuddelen av pendlarna använder bil. Det borde finnas potential att öka resandet med tåg i den gruppen om restiden kan kortas ner.
Politikerna hävdar också att det bästa samhällsekonomiskt sett är att bygga om hela Tjustbanan i ett svep.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om