- Sedan vi googlat på Näringslivsspegeln och dess systertidning Företagsrespons insåg vi att artikeln de ville skriva är en täckmantel för att få sälja en svindyr annons, säger en Västerviksföretagare som kontaktat VT.
- Jag vill varna alla företag i Västervik som kan bli uppringda och pålurade dessa dyra annonser. När vi pratade i telefon nämnde journalisten inte med ett ord att reportaget skulle kosta något.
Näringslivsspegeln och Företagsrespons har en sofistikerad bluffstrategi och har lurat tusentals småföretagare under hela 2000-talet.
Bakom tidningarna står företagen Apeiron Förlags AB samt Apeiron Försäljnings AB. Samma personer sitter i båda styrelserna.
De två tidningarna utger månadsmagasin, i vilka företag erbjuds köpa "redaktionell säljande text" samt "marknadsföring i form av annonsering".
Annonssäljaren som ringer upp framhåller gärna att han är reporter. Väl på plats hos företagaren ger han sken av att vilja skriva ett fint reportage om företagarens "unika business".
Men - efter ett tag kräver han att företagaren även köper en annons för tiotusentals kronor för att han/hon ska få ett reportage...
Massor av företagare berättar nu på nätet om hur de skäms oerhört för att ha gått på bluffen:
En företagare ringde runt till andra annonsörer i Näringslivsspegeln för att höra om de hade fått någon respons på sina annonser. Ingen hade märkt det minsta.
En annan drabbad säger att han kände sig tvingad köpa en annons. Annars skulle det inte bli något reportage. Hela affärsidén handlar om att tjäna stora pengar på annonserna. "Reportagens" texter är oftast undermåliga och illa skrivna.
En journalist säljer normalt aldrig annonser. Journalist och annonssäljare är vitt skilda yrken på en tidning, och man klampar aldrig in på varandras arbetsområden.
- Det här är ett otroligt lågt sätt att sälja annonser på. Företagare ska inte bränna en massa tid på att sitta och ge intervjuer till dessa fulsäljande tidningar, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.
- Vissa säger inte ens rakt ut att det krävs en annons utan att "det vore trevligt om du kunde annonsera hos oss, för annars kan vi inte garantera att reportaget kommer in". Vill gärna bli av med sådant här inom näringslivet!
På tidningen Näringslivsspegelns huvudkontor i Västra Frölunda vill ingen kommentera påståendet om att tidningen skulle arbeta oseriöst.