Oskarshamn enda hamn i länet som kan bli aktuell

- Oskarshamn är enda hamn i länet som uppfyller kraven för en "TEN-T kategori A-hamn". Men även Västerviks hamn kommer att märka många positiva effekter om Oskarshamn blir den svenska hamnen i en havets motorväg över till Ventspils.

Bara Oskarshamn. Endast hamnen i Oskarshamn kan komma i fråga när det gäller att bygga upp en havets motorväg över Östersjön till Ventspils. Det är den enda av länets hamnar som uppfyller kraven, säger Akko Karlsson, vice ordförande i Regionförbundet. Foto: ANDERS STEINER

Bara Oskarshamn. Endast hamnen i Oskarshamn kan komma i fråga när det gäller att bygga upp en havets motorväg över Östersjön till Ventspils. Det är den enda av länets hamnar som uppfyller kraven, säger Akko Karlsson, vice ordförande i Regionförbundet. Foto: ANDERS STEINER

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-01-26 00:25
Det säger Västervikspolitikern Akko Karlsson (mp), vice ordförande i Regionförbundets styrelse, sedan arbetsutskottet i Regionförbundets styrelse informerats om den intresseflaggning Regionförbundet nyligen gjort till EU för hur man vill se hamnstrukturen i Kalmar län.
Denna preliminära intresseanmälan innehåller en storsatsning på Oskarshamns hamn som den svenska hamnen i en Baltic Link över Östersjön, till Ventspils i Lettland.

- Inga andra hamnar i länet än Oskarshamn kan komma i fråga i den här ansökan, betonar Akko Karlsson.
Hon medger samtidigt att det var en miss av Regionförbundet, beroende på att ärendet hastade, att inte låta Regionförbundets alla 13 delägare få vara med och yttra sig innan en gemensam EU-ansökan skickades i väg.
- Även om en ansökan berör endast några få kommuner ska alla länets kommuner beredas tillfälle att yttra sig innan.

Regionförbundet vill att en omfattande godstransportlänk, en "TEN-T-korridor" startas genom Skandinavien. Från djuphamnen Göteborg till djuphamnen Oskarshamn. Från Oskarshamn ska godset sedan skeppas vidare i containrar rakt österut till Ventspils.
Åtta intresseanmälningar från hela Sverige har skickats till EU, där man ansöker om medel för att utveckla svenska hamnar.
- Jag skulle tro att max 4-6 av dessa ansökningar blir uttagna. Där begär EU en fullständig ansökan. I slutänden beviljas kanske högst tre ansökningar, säger Akko Karlsson.

- Om ett par månader får vi veta om Kalmar län kan bli ett av de projektområden som kan få EU-medel. Då kommer garanterat alla kommuner i Kalmar län att få yttra sig.
Om Regionförbundet får EU-medel för Oskarshamns hamn kommer detta att gynna godshanteringen i hela Kalmar län, tror Akko Karlsson.
- Det blir ringar på vattnet. Hamnarna i Västervik och Kalmar blir en uppbackning. Om det händer något i Oskarshamn eller vid tillfälliga toppbelastningar.
Redan i dag hanterar Ventspils hamn ansenliga volymer transitgods till och från Ryssland, Centralasien och Kina.

Den kinesiska koncernen Fanerduns etablering i Kalmar har dramatiskt förändrat förutsättningarna för utvecklingen av hamnen i Oskarshamn.
Hamnen planerar för att hantera omkring 25 000 containrar per år när kapaciteten är fullt utbyggd.
Fanerdun har redan meddelat att man på lång sikt avser transportera stora godsmängder till och från Kina med tåg via den transsibiriska järnvägen till Ventspils.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om