Oskarshamn första alternativet

Ett steg närmare ett samgående mellan hamnarna i Västervik och Oskarshamn togs i veckan. Kommunstyrelsen säger ja till fortsätta förhandlingarna om samgående.

Klenod. Hamnen är viktig för kommunen det anser både Tomas kronståhl (S) och Harald Hjalmarsson (M). Däremot är de oense om hur man ska säkra hamnens framtid.

Klenod. Hamnen är viktig för kommunen det anser både Tomas kronståhl (S) och Harald Hjalmarsson (M). Däremot är de oense om hur man ska säkra hamnens framtid.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-06-08 19:59

Det var i slutet av april som samarbetsdiskussionerna stötte på patrull. En grupp i kommunfullmäktige krävde en återremiss för att få reda på om det fanns fler framtidsscenarier för Västerviks hamn.

Hamnen ägs av kommunen, men drivs av det privata bolaget VLI. De senaste åren har varit tuffa, och runt årsskiftet blev det känt att VLI:s ägare vill sälja bolaget till Oskarshamns Hamn AB. En stötesten var att Oskarshamns Hamn är kommunägt, och då krävs att Västervik går in som delägare i bolaget. I april togs en avsiktsförklaring fram där man föreslog fortsatta förhandlingar med inriktningen att Västervik skulle bli en minoritetsägare i Oskarshamns Hamn AB.

Oppositionen har varit kritisk. Allra mest ljudlig har moderaten Harald Hjalmarsson varit som menat att Västervik och Oskarshamn inte är några bra samarbetspartners. De har konkurrerande intressen bland annat när det gäller färjetrafiken. Han har befarat att Oskarshamn skulle lägga en död hand över sin konkurrent.

Nu har en utomstående konsult gått igenom handlingsalternativen för Västervik. Kommunalrådet Tomas Kronståhl är nöjd med utredningen.

– Det är en seriös och ambitiös utredning. Konsulten kom fram till vad vi har hört från annat håll. Utvecklingen bland hamnar går mot mer stordrift och samverkan, säger han.

Slutsatsen blev att Oskarshamn är en bra samarbetspartner.

– Vi skulle inte ha haft kompetensen att driva hamnen i egen regi, säger Kronståhl.

Han anser också att det är viktigt att komma vidare med affären, och trygga säkerheten i hamnen.

– De senaste åren har kommunen investerat mycket i hamnen. Då får inte hamnen riskera att lämnas för fäfot.

Harald Hjalmarsson, och liberalen Sverker Thorén yrkade däremot att konsultrapporten inte skulle godkännas. Hjalmarsson anser att utredningsuppdraget var för smalt.

– Konsulten fick utreda tre alternativ: Ett samgående med Oskarshamn, att Västervik skulle driva hamnen själv eller att en privat entreprenör tog över driften.

Hjalmarsson menar att konsulten borde få ha tittat på samgående med andra kommunala bolag, eller andra samarbeten.

– Det kunde ha varit Norrköpings hamn, Visby eller kanske en hamn på andra sidan Östersjön.

Han tycker också att utredningen inte analyserat Västerviks potential som färjeläge, och konkurrenssituationen med Oskarshamn.

– Men det kommer med tiden att visa sig vem som har rätt. Tyvärr är jag rädd för att det blir jag, säger han syrligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om