"Östgötatrafiken sämst i landet"

- Låt KLT ta över ansvaret för trafiken på länsjärnvägarna. Den uppmaningen kommer Järnvägsfrämjandet med som hävdar att Östgötatrafiken är sämst i landet på att driva tågtrafik.

Järnvägsfrämjandet vill att att KLT ska ta över tågtrafiken på länsjärnvägarna. Arkivbild: Ellen Kindstrand

Järnvägsfrämjandet vill att att KLT ska ta över tågtrafiken på länsjärnvägarna. Arkivbild: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-09-19 00:07
Till stöd använder Järnvägsfrämjandet statistik om olika länsbanors tillförlitlighet. I juli var sju procent av tågen på Stångådalsbanan som går från Kalmar via Vimmerby till Linköping inställda och ersatta med buss. På Tjustbanan var läget ännu värre: 15 procent.Som VT berättat tidigare beror problemen på tågbrist. Enligt Järnvägsfrämjandet är en förklaring att ett av tågen stått på verkstad sedan oktober 2008.- Östgötatrafiken valde sannerligen inte den snabbaste lösningen.Järnvägsfrämjandet räknar upp ytterligare ett antal fall där revisioner och reparationer av vagnarna tagit väldigt lång tid. Ett tåg som brann i oktober 2008 står fortfarande på verkstad, och vid en revision: ett planerat underhåll blev tåget stående i sju månader istället för som normalt sju veckor.Järnvägsfrämjandet gör tolkningen att Ötraf har väldigt dåliga förbindelser med verkstäderna.Uppgifterna om att vagnar blivit stående länge bekräftas av Östgötatrafikens informatör Sylvia Rydström.- De uppgifter jag fått är att det brandskadade tåget snart ska vara i trafik igen. det var väldigt stora skador på tåget. Att tågen blir stående så länge beror på att tågvagnarna är så gamla. Vi är ett av få företag som fortfarande kör med de så kallade Y2-tågen.Det har lett till väldigt långa leveranstider på reservdelar. I vissa fall får reservdelar tillverkas på beställning.
Inställda tåg på Tjustbanan
Februari: 178 (45%)Mars: 46 (12%)April: 24 (6%)Maj: 56 (14%)Juni: 114 (36%)Juli: 52 (13%)Augusti: 90 (23%)Järnvägsfrämjandet har gjort en jämförelse med några andra länsjärnvägar i landet. Som jämförelsemånad tog man mars 2009. Halmstad-Nässjö 1% inställda tåg, Ludvika-Kristinehamn 0% och Nässjö-Vetlanda 2%.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om