Ostlänken: Ingen direktanslutning från Tjustbanan

Det blir ingen direktanslutning från Stångådals- och Tjustbanan på den nya planerade centralstationen i Linköping när Ostlänken byggs.

"Det känns kortsiktigt och ogenomtänkt. Kanske ligger det någon typ av prestige i beslutet." Det säger Gränsöbon Lisbeth Fagerqvist som under ganska lång tid tågpendlade till jobbet i Linköping.

"Det känns kortsiktigt och ogenomtänkt. Kanske ligger det någon typ av prestige i beslutet." Det säger Gränsöbon Lisbeth Fagerqvist som under ganska lång tid tågpendlade till jobbet i Linköping.

Foto: Karin Hertz

Västervik2023-06-26 16:00

Region Kalmar län har alltså inte fått gehör för behovet av en direktanslutning. Det framkom när Trafikverket presenterade sitt regeringsuppdrag angående Ostlänken på måndagen.

Trafikverkets lösning är istället att Stångådalsbanan och Tjustbanan ska ha sin slutstation flera kilometer från centralstationen, vid det som kommer att kallas "Nya Tannefors".

"Det känns kortsiktigt och ogenomtänkt. Kanske ligger det någon typ av prestige i beslutet." Det säger Gränsöbon Lisbeth Fagerqvist som under ganska lång tid tågpendlade till jobbet i Linköping.
"Det känns kortsiktigt och ogenomtänkt. Kanske ligger det någon typ av prestige i beslutet." Det säger Gränsöbon Lisbeth Fagerqvist som under ganska lång tid tågpendlade till jobbet i Linköping.

Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S) hade på känn att det lutade åt det här hållet, säger hon när vi ringer upp.

– Ja det kom inte som en överraskning tyvärr, jag är inte jätteförvånad. Vi har förstått att det har lutat åt det här hållet, säger hon.

Hon beskriver det hela, att alltså inte banorna kommer att ha direktanslutning till den nya centralstationen i Linköping som "döden för vårt län".

"Att åka tåg har varit en total katastrof med de här förbindelserna mellan Västervik och Stockholm. Om det är försenat så kan man få vänta länge." Det säger Inger Hensvold. Hon har i princip slutat åka tåg och den uteblivna direktanslutningen är inget som kommer att ändra det beslutet precis.
"Att åka tåg har varit en total katastrof med de här förbindelserna mellan Västervik och Stockholm. Om det är försenat så kan man få vänta länge." Det säger Inger Hensvold. Hon har i princip slutat åka tåg och den uteblivna direktanslutningen är inget som kommer att ändra det beslutet precis.

– Vi ser i statistiken att de allra flesta som reser från länet ska vidare, att man inte stannar i Linköping. Ju fler byten man har, desto svårare blir beslutet att åka med tåget. 

– Det kommer kraftigt att minska trafiken till oss, så är det. Jag ser självklart inte det här som ett glädjande besked.

Trafikverkets fortsatta inriktning för Ostlänken är att koppla samman den med Södra stambanan genom den nya stationen i Linköping. 

Tjustbanan får ingen direktanslutning till Ostlänken, enligt Trafikverket.
Tjustbanan får ingen direktanslutning till Ostlänken, enligt Trafikverket.

Påverkansarbetet med att lyfta fram länets behov till departementet kommer dock att fortsätta trots måndagens besked, säger Angelica Katsanidou.

– Nu får vi gå på regeringen i den här frågan. Skam den som ger sig.

Måndagens 16-tåg mot Linköping ersattes med buss.
Måndagens 16-tåg mot Linköping ersattes med buss.
Det ser ut som att det alltså inte blir en direktanslutning till Linköping från Tjustbanan eller Stångådalsbanan.
Det ser ut som att det alltså inte blir en direktanslutning till Linköping från Tjustbanan eller Stångådalsbanan.
Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S): Det här är "döden för vårt län".
Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S): Det här är "döden för vårt län".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!