Övade tankning under tidspress

En Black Hawk 16 landar på Västerviks flygplats. För att kunna möjliggöra sitt uppdrag måste den 5 600 kilo tunga helikoptern tankas – men det är riskfyllt för de fem soldaterna.

Nu går det undan! Martin Nilsson kommer springande med bränsleslangen, samtidigt helikopterpiloten förbereder tankningen.

Nu går det undan! Martin Nilsson kommer springande med bränsleslangen, samtidigt helikopterpiloten förbereder tankningen.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2020-05-15 20:00

Den skarpsynte Västerviksbon kunde under fredagsmorgonen uppmärksamma en helikopter, närmare bestämt en Black Hawk 16, dundra in över staden. Det hela handlar om en slutövning för försvarsmaktens rekryter, som just nu är i slutfasen av sin grundutbildning. 

– Syftet med övningen är att Sverige försvarar sig mot ett väpnat angrepp, och soldaterna här på plats ska möjliggöra för helikoptern att kunna åka runt och göra sina uppdrag och stödja övriga delar, säger major Roger Nicklasson, ställföreträdande chef för fjärde basenheten.

Varför är det viktigt att snabbt kunna tanka en helikopter?

– Att ha rörligheten, dels att vi inte upptäcker oss mot fienden och att vi kan underlätta för helikopterförbandet att röra sig fram och tillbaka och hämta och lämna materiel.

Det är fyra soldater, varav två rekryter, som fått i uppdrag att tanka helikoptern, som ska landa prick klockan 11.00 på Västerviks flygplats. De två rekryterna heter Martin Nilsson och Wilma Jakobsson. Utmaningen är kommunikationen. Tankningen görs under det öronbedövande dånet från helikopterns motorer. Då är det teckenspråk som gäller.

– Det är många "tummar" att hålla reda på, säger Martin Nilsson.

Helikoptern landar vid utsatt tid och en tankbil, med en kapacitet på 20 kubikmeter bränsle, står redo. Roger Nicklasson och Tomas Sevén, även han ställföreträdande chef, tittar på medan soldaterna baxar den väldiga slangen mellan tankbilen och helikoptern. 

undefined
Roger Nicklasson och Tomas Sevén berättar att när den stora övningen Aurora ställdes in ersattes den med flera mindre regionala övningar.

Tomas Sevén menar att syftet med övningen inte är att själva tankningen ska gå snabbt, utan att helheten ska genomsyras av säkerhet.

– Det som är viktigt i deras agerande är från att de står i skydd till att någon ringer och säger att de behöver tankning. De måste då så snabbt som möjligt, men på ett säkert sätt, kunna ta sig från sitt skydd och till den här platsen, upprätta allting, tanka helikoptern och sedan så fort som möjligt försvinna härifrån. 

På sju minuter hinner soldaterna tanka närmare 900 liter. Hela övningen flöt på väl och rekryterna fixade uppdraget, enligt Roger Nicklasson.

– Det gick bra. Det är alltid lite lurigt med inkopplingen eftersom slangen väger ganska mycket. Men det gick bra för dem.

Även rekryten Martin Nilsson tyckte det gick enligt plan.

– Det kändes bra, jag tyckte det flöt på bra, säger han efter att helikoptern lämnat för nya uppdrag.

undefined
Tomas Sevén och Roger Nicklasson hukar sig för det kraftiga vinddraget från den landande helikoptern.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!