Ovanligt få bilkrockar trots väglaget

Smala oplogade vägar, med jättelika snövallar, samt bromssträckor tio gånger längre än normalt. Det borde vara massor av trafikolyckor just nu i Västervik. Men det är precis tvärtom!

Foto:

Västervik2010-02-23 16:10
- Vi har otroligt nog varit ute på bara några få trafikolyckor under hela februari, säger på tisdagen insatsledare Richard Brown vid räddningstjänsten i Västervik sedan han gått igenom datorn.- I den mån folk över huvud taget använder sin bil tar man det väldigt försiktigt. Det är så uppenbart att det råder extremt svåra förhållanden på våra vägar just nu. Halka som inte syns på vägbanan, svarthalkan, är betydligt farligare. Då kör man fortare och har kanske ännu sommardäcken på.Räddningstjänsten rycker inte ut på mindre krockar med endast plåtskador. Till exempel i gatukorsningar inne i centrala Västervik. Där finns nu allt högre snövallar som kan göra det svårt för trafikanterna att upptäcka varandra.Extra svåra att upptäcka bakom snövallarna är bilar som kör med endast mycket lågt placerade dimljus eller varselljus. Där skyms ljusen av snövallarna.Bjarne Lindén är motorskadechef för Folksam i hela landet. Hans förklaring till att det just nu är glest mellan de större bilolyckorna är just - snön.- Folksam hade i och för sig tio procent fler skadeärenden i januari 2010 jämfört med samma månad 2009. I siffrorna är dock inräknat även starthjälp och bogsering av bilar som kört fast eller glidit ned i diket. Vi har mycket småskador i form av bucklor i framskärmar.- Men tack vare all snö, som mjukt fångar upp bilarna, blir skadorna just nu mindre på både fordon och de åkande, säger Bjarne Lindén.- Jag tror också att trafikanterna nu hunnit anpassa sig till körning på snö och is. Att bilen sladdar kommer inte längre som en chock. Det kan inte undgå någon att väglaget för närvarande är bedrövligt, tillägger han.- De enda trafikolyckor räddningstjänsten i Västervik varit ute på under februari är en singelolycka på E 22 vid Almvik den 4 februari samt en kollision mellan två personbilar i korsningen Esplanaden-Siversgatan i Västerviks tätort den 9 februari, säger insatsledare Richard Brown.
Dimljus
Sveriges regler för dimljus följer EU:s.Dimljus ska monteras i par och ska placeras högst 40 cm in från ytterkant på bilen.De får inte monteras högre än huvudstrålkastaren, men måste sitta minst 25 centimeter över vägbanan.Dimljusens inställning kontrolleras vid besiktning. Dimljusens nedåtlutning måste vara minst två procent för att ej blända mötande trafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om