Enligt ett pressmeddelande från regeringskansliet ska pengarna användas till "drift och underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder inför kommande vinter".
Inga enskilda objekt pekas ut, men när det gäller trimningsåtgärder talas det om fler mötesspår "på stråk som är särskilt viktiga för näringslivets transporter och för arbetspendlingen".
För att analysera behoven på längre sikt, har regeringen nyligen gett myndigheten Trafikanalys i uppdrag att redogöra för hur arbetspendlingen ser ut i storstadsregionerna. Uppdraget ska redovisas den 31 maj i år.
När det gäller underhåll finns det en plan för Tjustbanan, vilket är ett krav för att det ska kunna bli några pengar.
Däremot finns det ingen plan när det gäller investeringar. En sådan plan, som kallas för järnvägsutredning, är dock på gång.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) hoppas att de ska kunna teckna avtal med Trafikverket om detta före sommaren.
Sedan tar det minst ett år att få fram själva utredningen. Det är som en detaljplan för järnvägen.
Det är osäkert om järnvägen Västervik-Linköping får med något av de här nya pengarna. Ändå finns det argument som Harald Hjalmarsson tror talar till Tjustbanans fördel, när det gäller att vara med och fajtas om sådana här anslag.
Det första är de nya tågen.
Det andra är att Tjustbanan finns omnämnd i den flerårsplan som togs för två år sedan.
Det tredje är att Regionförbundet nu har beslutat lägga 200 miljoner kronor på Tjustbanan, sträckan Bjärka Säby-Linköping (- läs mer i artikel intill).
- 2013 kommer en reviderad transportplan, och då kommer vi att ha ett fullödigt dokument, säger Hjalmarsson, och syftar på järnvägsutredningen.