På plats för inspektion

Tjustbanans nya tåg var på blixtvisit i Västervik. Vi lät tågentusiasten Leif Hammarstedt syna Motorvagn Y31.

Henrik Landell och Per Ahnlund prövar förarhytten. De beskriver att köra tåget med orden "Det här är train for dummies. Det är ett väldigt lättkört tåg".

Henrik Landell och Per Ahnlund prövar förarhytten. De beskriver att köra tåget med orden "Det här är train for dummies. Det är ett väldigt lättkört tåg".

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-03-14 07:31
Tio minuter innan utsatt tid smyger Motorvagn Y31 in på spår 2. - Det passar tiden i alla fall, säger Leif Hammarstedt och tittar på klockan. Och tåget rullar. Det lovar också gott. - Utsidan förtjänar en fyra i betyg i alla fall, menar Hammarstedt. Och insidan är inte dum den heller. En låggolvsentré med fallskydd gör påstigningen smidig. Särskilt för funktionshindrade. Generöst utrymme möter resenären. Plats för både rullstol och barnvagn finns. Bredvid entrén får en läskformad utbuktning det att se ut som att Nasa givit sig in i toalettbranschen. Har du drömt om att sitta på en toa med rymdfarkostkänsla á la Enterprise med japanskt stuk så lär du kunna tillbringa hela resan här. - Den här toaletten får en femma, kommenterar Hammarstedt. Han gillar vagnarna i övrigt också. Stora fönster, grå panel. Sparsmakat, men elegant. El-uttag på platser med bord. Blåa säten vid sidan av dem. De kramar inte om en som en gosig nallebjörn, men det är bättre än att sitta på träbänken utanför Västerviks station och vänta på ett tåg som inte kommer. Sittplatserna vid borden kunde haft mer utrymme. Det är inget för personer med långa knäskålar. Men finns desto mer utrymme i första klass med breda fällbara stolar. - Det blir en fyra för sätena, menar vår tågentusiast. Ett gott betyg överlag alltså. Har MV3-tåget kommit för att stanna?
- Ja definitivt. Eller Haha. Den har kommit för att rulla. Med det här tåget kommer hoppet för oss att återvända. Men man ska inte ropa hej än. Men vi hoppas och tror att det här tåget ska upprätta vårt förtroende igen, menar lokföraren Per Ahnlund på Veolia. Och det kommer att gå i vinterväglag också?
- Det är testat i en halvmeter snö uppe i Norrland och det har funkat bra. Vi räknar kallt med att fördubbla resandet med den här typen av tåg. Och 2020 ska du kunna åka härifrån Västervik till Stockholm på två timmar är tanken.
Motorvagn Y31
Tågen har två vagnar som drivs av två V8 CLEAN-dieselmotorer. Motorerna är redundanta vilket betyder att de är oberoende av varandra. Om en motor går sönder så kan tåget gå ändå i full hastighet. Maxhastighet: 140 km/h. Acceleration:
0-50 km/h: 15 sekunder.
0-100 km/h: 47 sekunder. Vikt: 77 ton Längd: 38 meter Effekten: 1120 kW Platser: 91
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om