På plats för inspektion
Tjustbanans nya tåg var på blixtvisit i Västervik. Vi lät tågentusiasten Leif Hammarstedt syna Motorvagn Y31.
Henrik Landell och Per Ahnlund prövar förarhytten. De beskriver att köra tåget med orden "Det här är train for dummies. Det är ett väldigt lättkört tåg".
Foto: Anders Steiner
- Ja definitivt. Eller Haha. Den har kommit för att rulla. Med det här tåget kommer hoppet för oss att återvända. Men man ska inte ropa hej än. Men vi hoppas och tror att det här tåget ska upprätta vårt förtroende igen, menar lokföraren Per Ahnlund på Veolia. Och det kommer att gå i vinterväglag också?
- Det är testat i en halvmeter snö uppe i Norrland och det har funkat bra. Vi räknar kallt med att fördubbla resandet med den här typen av tåg. Och 2020 ska du kunna åka härifrån Västervik till Stockholm på två timmar är tanken.
Motorvagn Y31
Tågen har två vagnar som drivs av två V8 CLEAN-dieselmotorer. Motorerna är redundanta vilket betyder att de är oberoende av varandra. Om en motor går sönder så kan tåget gå ändå i full hastighet. Maxhastighet: 140 km/h. Acceleration:
0-50 km/h: 15 sekunder.
0-100 km/h: 47 sekunder. Vikt: 77 ton Längd: 38 meter Effekten: 1120 kW Platser: 91
0-50 km/h: 15 sekunder.
0-100 km/h: 47 sekunder. Vikt: 77 ton Längd: 38 meter Effekten: 1120 kW Platser: 91
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!