Packar upp ton av godis

Det kan låta som rena drömjobbet, men att varje dag packa upp flera ton godis är tufft.
- Påsken är den i särklass största godishelgen under året. Jag jobbar tolv timmar om dagen just nu, säger Linnea Karlsson från Överum som sköter godisföretaget Karamellkungens leveranser i Västerviks kommun.

Får slita hårt. Enbart på Coop Extra i Allén i Västervik får Linnea Karlsson från företaget Karamellkungen packa upp cirka tvåtusen kilo lösgodis under fyra påskdagar.  Foto: MATILDA AHL

Får slita hårt. Enbart på Coop Extra i Allén i Västervik får Linnea Karlsson från företaget Karamellkungen packa upp cirka tvåtusen kilo lösgodis under fyra påskdagar. Foto: MATILDA AHL

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-04-13 00:25
Vi träffar Linnea Karlsson inne på lagret hos Coop Extra i Allén i Västervik. En ny 500-kilospall har just anlänt och ska ösas upp i butikens vanliga lösgodishyllor, samt i den extra påskmontern av papp. Samtidigt ska Linnea städa golven under godisfacken.

- Här på Coop Extra säljer vi närmare 30 ton lösgodis per år, säger butikschef Nils Molin som berättar att kunderna just nu efterfrågar stora plastkassar i stället för de vanliga godispåsarna av papper.
300 ton innebär att bara denna butik årligen säljer lösgodis för 2 000 000 kronor.
- Bara under fyra påskdagar levererar vi två ton till Coop Extra i Västervik. Kanske blir det betydligt mer i år, eftersom butiken sänkt lösgodispriset extremt just denna påsk, säger Linnea Karlsson som jobbar stenhårt alla dagar i påsk, utom söndag då hon ska sova hela dygnet.

Linnea Karlsson skulle kunna vräka i sig hur mycket som helst, men äter nästan inget godis alls nu för tiden.
- Det blir väl så när man jobbar mycket med en viss produkt. Jag tar bara någon liten bit vid enstaka tillfällen.

När VT besöker Coop Extra är det fullt med kunder i lokalerna. Många handlar stora påskägg med godis till barn och barnbarn. En del "provsmakar" varje sort noga.

- Vi brukar skoja om att butikerna kanske skulle väga kunderna både när de kommer och när de går, säger Linnea och skrattar.
Speciellt lösgodis som det går åt allra mest av?
- Smaken är delad, men ren choklad är nog det som vi får fylla på mest av.

Vid godishyllorna står 3-årige Carl-Henrik med lysande ögon och hjälper mamma Sofia och lillebror Anders, 10 månader, att fylla flera stora godispåsar.
- Vi får besök från Uppsala på lördag och ska då ha sammanlagt fyra påskägg till alla barn, säger Sofia.
För Västerviks rena godisbutiker är påsken självklart ännu viktigare.
- Kommersen just nu är minst sagt livlig. Påskgodiset utgör en stor del av vår totala årsomsättning, säger Hans och Birgitta Wilensjö som driver Konfektboa.

- Vi jobbar till tio varje kväll eftersom vi utöver den vanliga försäljningen även levererar ett stort antal påskägg till både Västerviks kommun och en rad företag som visar sina anställda lite extra uppskattning, fortsätter Hans Wilensjö.
När VT besöker Konfektboa kommer Helena Pettersson in för att storhandla. Hon är vice ordförande i fackförbundet ST inom
Försäkringskassan i Kalmar län och ska nu glädja fackmedlemmarna på Försäkringskassan i Västervik med flera kilo smaskigt godis.

Företaget Karamellkungen är störst på lösgodis här i Sverige.
- Vi säljer 15 000 ton om året, varav 3 000 ton, 20 procent, enbart under påskdagarna, berättar vd Morgan Christoffersson för VT.

Du har tre egna små barn, Morgan. Får de extra välfyllda påskägg av pappa?
- Ja, det får de absolut. Men bara om de borstar tänderna noga efteråt.
120 miljoner kilo godis
Mellan 1993 och 2002 ökade svenskarnas konsumtion av lösgods med 41 procent.
Svenskarna äter varje år drygt 120 000 ton konfektyr, varav 35 000 ton är lösgodis.
Påskhelgen är den helg när det säljs i särklass mest godis i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om