Parkeringsläget under lupp i centrum

Pendlarparkeringar, fler och bättre cykelparkeringsplatser och högre avgift för långtidsparkering. Det är några av de åtgärder som diskuteras i det förslag till parkeringsstrategi som just nu är ute på remiss.

Kommunen behöver  se över sin strategi för att skapa mer rotation i centrum och gynna andra färdmedel än bil. Harald Hjalmarsson (M) och Ulf Nilsson (L) öppnar för höjda avgifter på långtidsparkeringarna, men vill inte att det ska bli för dyrt för besökare till centrum.

Kommunen behöver se över sin strategi för att skapa mer rotation i centrum och gynna andra färdmedel än bil. Harald Hjalmarsson (M) och Ulf Nilsson (L) öppnar för höjda avgifter på långtidsparkeringarna, men vill inte att det ska bli för dyrt för besökare till centrum.

Foto: Kollage VT

Västervik2024-06-20 20:00

Nyheten i korthet

  • Konsultbolaget Sweco har tagit fram ett förslag till ny parkeringsstrategi för Västervik. Strategin innefattar bland annat pendlarparkeringar, fler och bättre cykelparkeringar och högre avgifter för långtidsparkering.
  • Enligt utredningen finns det ingen brist på parkeringsplatser i centrala Västervik, men många platser används för långtidsparkering. Detta minskar tillgängligheten för korttidsbesökare.
  • Höjda avgifter för långtidsparkering och omlokalisering av dessa parkeringar kan skapa mer utrymme för korttidsparkering i centrum. Dock är inte alla politiker positiva till högre avgifter.

Det är konsultbolaget Sweco som har tagit fram förslaget till ny strategi, för samhällsyggnadsenhetens räkning. Här finns punkter som ska stödja en hållbar stadsutveckling och uppmuntra fler till att ställa bilen och i stället använda andra färdmedel. 

Strategin berör hela kommunen men spelar en särskild roll när det gäller centrala Västervik där många verksamheter, boende och besökare är koncentrerade på en liten yta.

Utredningen visar att det inte råder någon brist på parkeringsplatser i centrala Västervik. Förra året fanns drygt 1 300 platser för bil och nästan 1 500 platser för cykel. Utredningen visade en beläggningsgrad på 48 procent en vanlig vardag vid tvåtiden. Det innebär mer än 700 lediga platser.

– Här har vi svart på vitt att det finns parkeringar, säger kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M).

undefined
Harald Hjalmarsson (M).

Men utredningen visar också att stora delar av de allmänna platserna används till långtidsparkering med 30- eller 14-dagarskort. Kort som gör det lättare att, till en förhållandevis låg avgift, parkera på avgiftsbelagda platser – och som ger incitament för att ta bilen även kortare sträckor. Det minskar därmed utbudet centralt av besöksparkeringar för kortare stunder.

Harald Hjalmarsson anser dock att det finns ett tydligt behov av långtidsparkeringar. 

– Jag tänker på de som reser in till Västervik för jobb eller studier. För många finns det ett behov av att ta bilen på grund av dåligt fungerande kollektivtrafik. 

Att flytta långtidsparkeringarna längre från stadskärnan är, enligt utredningen, en möjlighet att få fler korttidsparkeringar i stan. En annan är att höja avgifterna. Men varken Harald Hjalmarsson eller hans nämndkollega Ulf Nilsson (L) är villiga att slåss för någon större höjning.

– Det är bättre att skapa rotation och flöde. Vi är ju ändå en besöksstad, säger Ulf Nilsson, som öppnar för att i så fall höja avgifterna för långtidsparkeringar.

undefined
Ulf Nilsson (L).

Höjda parkeringsavgifter på långtidsplatserna kan, enligt strategin, motivera till en ökad användning av hållbart resande. Något som inte alltid är så enkelt i en landsbygdskommun av Västerviks kaliber, med gles kollektivtrafik.

– Jag skulle rent hypotetiskt kunna tänka mig att man skulle kunna införa ett landsbygdskort för att gynna resande från landsbygden, så att de får billigare parkering, funderar Harald Hjalmarsson.

Utredningen visar också att det finns stor ledig kapacitet i de båda parkeringshusen i centrum. Där tror Ulf Nilsson (L), att mycket kan vinnas genom att upplysa bilister om att parkeringshusen finns.

– Det borde finnas skyltar med tydliga hänvisningar till p-husen så att folk slipper åka runt i stan och leta på gatorna.

undefined
Det finns gott om lediga parkeringsplatser i centrala Västervik, visar parkeringsutredningen. Men kommunen behöver ändå se över sin strategi för att skapa mer rotation i centrum och gynna andra färdmedel.

Förslaget som nu ska ut på remiss innehåller även förslag till hur folk ska fås att cykla när det är möjligt. För att underlätta för cykelpendling föreslås fler cykelparkeringar och även att vissa kantstensparkeringar för bil kan göras om till cykelparkering.  

Kommunen bör också se över möjligheten att använda outnyttjade ytor sommartid för att hantera det ökade parkeringsbehovet då. Exempelvis vid centralt belägna skolor. Samt att erbjuda pendlarparkeringar i strategiska lägen för kollektivtrafik eller samåkning. Att begränsa antalet parkeringsappar och ha tydlig skyltning till lediga parkeringsplatser är också åtgärder som föreslås i utredningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!