Enkäten genomfördes under några veckor i våras. Den gick ut både till patienter som varit på besök på sjukhuset och som legat inlagda, totalt 200 000 personer. I Kalmar län gick den ut till 9 000 personer och svarsfrekvensen var relativt hög - drygt 65 procent - vilket är bättre än i landet som helhet. - Det är glädjande att så många har velat vara med och svara på hur de upplevt sin vård. Det ger oss ytterligare kunskap till det fortsatta förbättringsarbetet, exempelvis när det gäller patienternas delaktighet och informationen till dem, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Ragnhild Holmberg i ett pressmeddelande. Totalt har patienterna fått svara på sju frågor kring bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta och om man skulle vilja rekommendera den mottagning eller klinik man besökt till någon annan. Resultaten visar att länsborna generellt sett är lika nöjda som eller mer nöjda än genomsnittssvensken i samtliga kategorier. Förutom inom området tillgänglighet. Där är patienterna i Kalmar län betydligt mer nöjda än rikssnittet. - Det här är ett kvitto på att vårt enträgna och långsiktiga arbete att pressa ned väntetiderna både för besök och operation inte bara är något som syns i vår statistik. Det är något som våra patienter påtagligt upplever, säger Ragnhild Holmberg.
Följande frågor ställdes till patienterna:
Bemötande: Kände du att du blev bemött med respekt och på ett hänsynsfullt sätt?
Delaktighet: Kände du dig delaktig i beslut om din vård och behandling så mycket som du önskade?
Information: Fick du tillräcklig information om ditt tillstånd?
Förtroende: Kände du förtroende för den läkare/behandlare som du träffade?
Upplevd nytta: Anser du att ditt aktuella behov av sjukvård blivit tillgodosett vid ditt besök?
Rekommendera: Skulle du rekommendera den här enheten till andra?
Tillgänglighet: Fick du en mottagningstid så snart du önskade?
För resultat på kliniknivå se landstingets hemsida: www.ltkalmar.se eller www.indikator.org/publik
Läs mer i onsdagens tidning.