Det är drygt två år sedan de elektroniska presentkorten infördes i Västerviks handel. Kristian Gustavsson på Trippolo, second handbutiken med skivor, böcker, filmer och annan populärkultur, säger att han inte har märkt av någon jättestor användning av korten, men att det kommer in ett par kunder i månaden som vill lösa in dem. Han säger dock att det har fungerat bra när de väl använts.
Karin Franzon på väsk- och accessoarbutiken Mantica har desto fler kunde som vill lösa in presentkorten. Hon ser ett stort minus med korten, men också flera plus.
– Det är svårt att ta reda på hur mycket pengar som finns kvar på kortet, annars fungerar det bra. Man kan ju handla mat med dem också, det är bra med en stor bredd. Jag tror att det frambringar mer handel.
Yvonne Eriksson på Hemtex ser en annan nackdel med korten.
– Det kommer upp att kunden ska slå in en kod, men det finns ingen kod till korten. Så då måste de skriva på kvittot. Annars fungerar det jättebra.
2015 var låg försäljningen av presentkorten på 1,7 miljoner kronor och 2016 var motsvarande siffra 1,9 miljoner. Handelsledare Tobias Ahlstedt säger att korten fungerar jättebra och att det är enkelt att kolla sitt saldo i telefonen eller på nätet.
– Man kan scanna kortet och komma till hemsidan och se saldot.
När man har laddat kortet med en summa så har man ett år på sig att handla för den summan. Kortet kan dock fyllas på flera gånger. Tobias Ahlstedt säger att styrkan med kortet är att pengarna stannar i Västervik.
– Det blir en starkare handel, säger han.