Pigge vill ha Västervik som hamn för Gotlandstrafiken

Pigge Werkelin, känd entreprenör på Gotland, slår ett slag för Västervik som en av två fastlandshamnar för Gotlandstrafiken i framtiden. Västervik skulle ensam få all trafik på Visby.

Pigge Werkelin, känd entreprenör på Gotland, slår ett slag för Västervik som en av två fastlandshamnar för Gotlandstrafiken i framtiden. Foto: Scanpix

Pigge Werkelin, känd entreprenör på Gotland, slår ett slag för Västervik som en av två fastlandshamnar för Gotlandstrafiken i framtiden. Foto: Scanpix

Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Västervik2010-02-20 00:00
På sin blogg har Pigge Werkelin, under rubriken "Miljösmarta förslaget" dragit upp riktlinjerna för den framtida Gotlandstrafiken.Förslaget går ut på att det finns två hamnar på fastlandet, Västervik och Nynäshamn, och två på Gotland, Visby och Kappelshamn.Han tänker sig två färjerutter: Västervik-Visby och Nynäshamn-Kappelshamn.Enligt Werkelins beräkningar skulle resvägen till och från Nynäshamn kortas med 15 procent med Kappelshamn, jämfört med Visby.Söderut går trafiken mellan Västervik och Visby. Pigge Werkelin tänker sig att man bygger en ny hamn vid Horns udde, för att få en kortare insegling till Västervik. Där är även djupförhållandena bra, konstaterar han.Han har också räknat på restider. Med 20 knop skulle det ta 2 timmar och 46 minuter mellan Visby och Västervik (Horns udde). Med 24 knop 2 timmar och 22 minuter.Pigge Werkelin anser att ett kommunalt bolag, Gotland AB, bör bildas för att skriva avtal med Rikstrafiken om att ta ansvar för kommunikationerna till och från ön för 440 miljoner kronor per år.Av den summan ska 287 miljoner användas till att upprätthålla trafik på två hamnar med tre båtar. Resten ska bland annat användas till marknadsföring, sänkta biljettpriser och satsningar på flyget.Subventioner till elbilar, som kan hyras ut i hamnar och på flygplatsen, skulle spara plats på båtarna. Av samma anledning skulle det även finnas möjlighet för fler husvagnar att ställa upp sig för hela säsongen och 500 fast placerade husvagnar att hyra.Werkelin tror att man skulle kunna minska transporten av fordon fram och tillbaka med 30-50 procent.- Genom smarta lösningar kan vi nå målet att frakta fler människor och färre fordon, skriver han på sin blogg.Eftersom många människor har bilen som en stor "resväska", tycker Pigge Werkelin att det borde finnas minicontainrar för allt bagage. Dessa ska kunna staplas utrymmeseffektivt på båten, och lastas av där resenären vill mot en avgift på 200 kronor.Även frakten av gods skulle kunna ske mer med stapelbara containrar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om