I Piperskärr, Västervik, firade barnen med glass på första skoldagen, där två grupper av lillettor började skolan i går.
- Allting är bra med att gå i skolan.
Det tycker Sara Mehdawi, som går i ettan på Näktergalen. Hon tycker om att rita, gärna hästar, och har ridit många gånger, berättar hon.
För Elin Karlsson är det allra första skoldagen, och hon vet inte riktigt vad hon ska säga om det. Hon tycker inte om att få läxor i alla fall, säger hon.
Klasskamraten Alexander Lindberg känner redan till att man ska räcka upp handen när man vill säga något. Han är mest intresserad av att få lära sig skriva.
Linnea Westerlund, också ny i skolan, har tidigare gått på förskola.
Vad är största skillnaden mellan skolan och förskolan, tror du?
- Det finns mera klätterträd på skolan. Det är roligare på skolgården, men man saknar de gamla kompisarna.
Linnea kan redan läsa lite. Skriva också.
- Jag lärde mig skriva "mamma" och "pappa" när jag var tre-fyra år, berättar hon.
Näktergalen har en tradition att de "stora" barnen i ettan tar de nya eleverna i handen och går med dem in i klassrummet första skoldagen.
Men det är inte första gången som barnen träffas. Redan i våras fick sexåringarna bekanta sig med sina faddrar. Tre gånger var de och hälsade på i skolans lokaler och lekte med de större eleverna.
De två första veckorna i skolan är det korta dagar som gäller, med successivt allt längre tid, så att lillettorna, som sexåringarna kallas på Näktergalen, får en långsam inskolning till skolans värld. De som behöver vara där före och efter skoltid får vara på fritids.
Vad gjorde då barnen på sin första skoldag?
När läraren Maria Lindvall har ringt in, träffas eleverna i sina respektive klassrum. VT hängde med in till F-1:an Östergården.
I klassrummet fanns flera bord, där barnen fick slå sig ner i sina familjegrupper, som lärarna kallar det. Alltså med sina faddrar.
Sedan fick de komma fram i tur och ordning och få varsin "glass-hamburgare" med smörgåsrån, vaniljglass och strössel - skolans specialitet. Ettorna hade gjort fint med blommor på borden och ballonger i fönstren.
Efter fikat blev det rast. När barnen åter samlades i klassrummet hade de namnlekar och andra lekar för att lära känna varandra. De fick bland annat säga sitt namn och något de gillade som började på samma bokstav som namnet. Inte helt enkelt, tyckte många.
Som avslutning vankades det högläsning ur "Lillebror och Nalle" med text av Jujja och Tomas Wieslander och bilder av Olof Landström.