Planfri korsning istället för rondell

I dagens debattartikel skriver Lars Cornell om ett medborgarförslag om trafikplats Jenny och ger sin bild av hur kommunen skött ärendet. I artikeln svarar Harald Hjalmarsson (M) på kritiken.

Den planfria korsningen.

Den planfria korsningen.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2009-02-23 00:06
I ett medborgarförslag i oktober 2006 föreslås en planfri korsning vid Jenny i höjd med nuvarande korsning. Förslaget åtföljdes av en omfattande kalkyl. I februari år 2007 beslutade kommunfullmäktige, KF, att en sådan planfri korsning (se bild) skall beaktas i det pågående arbetet.I februari 2009 valde kommunstyrelsen, KS, mellan två förslag, en rondell och att utnyttja befintlig järnvägsbro. Den föreslagna planfria korsningen fanns inte med som alternativ. Kommunledning och KS hade således frångått KF:s beslut. Alternativet med järnvägsbron blir klumpigt och mycket dyrt. Därför beslutade KS att välja alternativet med rondell trots att få vill ha en sådan lösning.Trots ärendets stora betydelse för Västerviks utveckling beslutade KS med 6 röster mot 9, att inte överlåta beslutet till KF. Men KS har inte rätt att frångå ett tidigare beslut taget av KF och ett fel har således begåtts.Nämnden har i beslutsunderlaget felaktigt redovisat låg fart som en fördel för rondellalternativet. Här ställs alternativen 30 km/h och 80 km/h mot varandra. Självfallet är det hög fart i kombination med hög säkerhet som bör eftersträvas (nationellt mål = hög transportkvalitet).Västerviks infart är mycket betydelsefull för staden och kommunen. En planfri korsning erbjuder avsevärt högre transportkvalitet (tidvinst, bränsleförbrukning, miljö och säkerhet) jämfört med en rondell. Med 7 miljoner fordon per år kan värdet beräknas på följande sätt:50 öre per fordon i tidvinst = 3,5 miljoner/år.0,03 liter bränsle = 3 miljoner kr/år.Säkerhet, liv och materiella skador cirka 0,5 milj kr/år.Summa fördel för planfri korsning cirka 7 milj kr/år.Till det kommer vinsten för affärsliv och turism.Mot det skall ställas merkostnad för en planfri korsning som är ungefär vad bron kostar, det vill säga cirka 6 miljoner kronor.Tekniska nämnden skriver "... tycker att en rondell är ett trafiksäkert val eftersom trafikanternas uppmärksamhet ökas samtidigt som farten sänks. Generellt är risken för personskador i en rondell mycket låg, omkring 0,05-0,06 olyckor per miljon inkommande fordon."Nämnden har inte beaktat att en planfri korsning är ännu trafiksäkrare, i synnerhet som rondellen finns på en genomfartsled och i en backe med tvära påfarter. Det är tjänstefel att vinkla informationen så att den framställs som tvärt om mot verkligheten.Jag föreslår och yrkar å min och många kommuninnevånares vägnar:Att kommunfullmäktige skall bordlägga kommunstyrelsens beslut.Att uppdra åt kommunledningen att skyndsamt utarbeta och kalkylera alternativet med en planfri korsning så att de tre alternativen kan ställas mot varandra.Svar direkt:Tekniska nämnden fick i uppdrag att ta fram en trafiklösning i Jenny i samband med Holiday Clubs framtida etablering och den expansion som sker i Gertrudsvik. Nämnden upphandlade då ett konsultföretag för att projektera och upphandla entreprenaden.Det första förslaget som dök upp var en rondell vilket informerades om till berörda politiker och tjänstemän. Under pågående projektering kom frågan upp om man inte kunde använda befintlig järnvägsbro och på så vis bygga en planfri korsning. Ärendet behandlades i tekniska nämnden som ställde sig bakom förslaget under förutsättning att det var tekniskt och ekonomiskt möjligt. Efter att våra konsulter granskat den planfria lösningen påtalas ett antal problem som blir svårlösta med nyttjande av befintlig järnvägsbro och att kostnaden blir betydligt högre en den antagna budgeten. En stor kostnad är att lösa de trafiksäkra passager som krävs för cyklister och de gående.Frågan om rondellalternativ togs åter upp igen och tekniska nämnden förordade en rondellösning. Förslaget skickades ut på remiss till berörda nämnder, kommunala bolag och ett antal intresseorganisationer, bland annat hölls det möte med grannarna. Remissvaren visade på att rondellösningen var den lösningen man förordade.Det har genomförts många studier och undersökningar om cirkulationsplatser och rondeller i dag. I dessa undersökningar påtalas det stora fördelar med rondellösningar i förhållande till traditionella korsningar. Naturligtvis är en planfri korning ur trafiksäkerhet och framkomlighet den bästa lösningen men har en större kostnad och upptar en större byggyta vilket också kommunstyrelsen har konstaterat. I det här fallet bedöms rondellösningen vara den både totaltrafikekonomiskt och trafiksäkerhetsmässigt bästa lösningen.
Debatt
Artikelförfattare är Lars Cornell. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) svarar direkt på Cornells debattinlägg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om