Planlöshet sätter käppar i hjulen

Politikerna vill se ett ökat cyklande. Men det finns ingen plan för hur det ska gå till.

Här, vid korsningen Trollstigen och Hornsvägen i Västervik, borde det bli en fortsättning av cykelvägen tycker Esbjörn Gustafsson.Foto: Magnus Karlsson

Här, vid korsningen Trollstigen och Hornsvägen i Västervik, borde det bli en fortsättning av cykelvägen tycker Esbjörn Gustafsson.Foto: Magnus Karlsson

Foto: Magnus Karlsson

Västervik2011-07-05 00:00

Cyklandet i Sverige har ökat dramatiskt på senare år. Var femte svensk cyklar till jobbet. En undersökning från Cykelfrämjandet och Svensk Cykling visar dock att 69 procent av landets kommuner saknar strategi för att öka andelen cykelresor. Och Västervik är en av dem.

- Jag är inte förvånad, säger Esbjörn Gustafsson, ordförande från Tjust Bike and Running Club.

Han står vid korsningen Trollstigen och Hornsvägen i Västervik.

- Kolla här. Cykelvägen tar bara slut här. Det skulle givetvis vara en cykelväg bredvid Hornsvägen här ut mot Horns udde. Det är mycket prat om miljön, men det görs inte så mycket.

Undersökningen visar att kommunerna måste arbeta mer strategiskt för att öka cyklingen. 31 procent har strategier i dag. 15 procent säger att de ska ta fram en sådan 2011. Endast 10 procent av kommunerna utvärderar utförda insatser inom cykling.

- Vi har en cykelnätanalys, men den handlar mest om framkomligheten inte något om hur det ska se ut i framtiden. Men vi har en översiktsplan på gång för kommunen där vi ska ta fram mål för cykling och hur vi ska utvärdera mot de målen. Till 2012 hoppas vi vara klara med detta, säger Jennifer Jillehed, projekteringsingenjör.

Klas Elm branschordförande i Svensk Cykling tycker att utvecklingen mot utökat cyklande kan gå snabbare.

- Det är mycket oroväckande. Alla kommuner har en avgörande roll för att cyklandet ska öka i landet och samtidigt vara ett säkert färdmedel, men det verkar som att alla kommuner inte tar sitt ansvar i de här frågorna. Om man skulle överföra det här tänket på att bygga bilvägar skulle vi ha bilvägar lite här och där och plötsligt skulle en väg ta slut bara. Men som tur är finns det undantag. Som Malmö. De har en fantastisk ökning av cyklister och 40 procent cyklar till jobbet. Snart är det uppe i 50.

Gustafsson ger ändå Västervik godkänt som cykelstad.

- Generellt är det bra, men kommunen måste bygga ut så att det går att cykla säkert. Det är inte alls bra med säkerheten på vissa ställen. Många cyklade mellan Västervik och Gunnebo förr, men det är livsfarligt idag.

Förslag

Om cykelexperten Esbjörn Gustafsson fick bestämma så bör följande cykelplatser prioriteras:

1: Cykelvägen som tar slut vid korsningen Trollstigen och Hornsvägen i Västervik borde förlängas ut till Horns udde.

2: Cykelvägen som tar slut vid Almvik borde förlängas till Gamleby.

3. Det borde finnas en cykelväg mellan Västervik och Gunnebo. Gamla riksvägen borde kunna göras om till cykelväg.

4. Där Norra Strandvägens cykelväg i Västervik tar slut måste det göras en cykelväg så man kan cykla in mot stan på ett säkert sätt och slippa åka ut på Hamngatan bland bilarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om