Pojkarna ska bli bättre i skolan

Västervikspojkarna fortsätter att halka efter flickorna i betygsjakten. Men med mindre fördomsfulla lärare och hårdare tag ska de kunna hämta in försprånget.

Gymnasieleverna Petra Hattar, Rasmus Hjalmarsson, Sara Petersson och Albin Adolfsson deltar i ett tvådagarsseminarium på Mejeriet som ska se till att Västervikspojkarna blir bättre i skolan.

Gymnasieleverna Petra Hattar, Rasmus Hjalmarsson, Sara Petersson och Albin Adolfsson deltar i ett tvådagarsseminarium på Mejeriet som ska se till att Västervikspojkarna blir bättre i skolan.

Foto: Hertz Karin

Västervik2010-02-15 19:25
- Om killarna inte sågs som besvär utan mer som en tillgång och som några som kan få bra betyg, men kanske lär på ett annat sätt än oss tjejer, så skulle killarnas betyg bli bättre. Det är bevisat att elevers resultat blir bättre om lärarnas förväntningar på dem är högre. Det kallas Rosenthaleffekten, menar eleven Petra Hattar. Västerviksskolornas åtgärder för att jämna ut skillnaderna mellan pojkars och flickors studieresultat blev ingen succé. Nu försöker de igen -  med hjälp av eleverna. Under ett tvådagarsseminarium på Mejeriet ska Västerviksskolornas hetaste fråga få ett svar. 

- Killarna behöver en annan studieteknik. Om en kille inte kan lära på ett visst sätt måste det finnas andra sett att lära ut på, tillägger Rasmus Hjalmarsson.

Läs mer om läsprojektet i morgondagens tidning. 

Detta har hänt
Skillnaden mellan pojkar och flickors betyg är större i Västervik än i riket. En genomsnittlig sammanfattning av alla betyg i årskurs 9 2009 visar: (MVG i alla ämnen ger 320 poäng) Västervik Sverige Flickor: 216,7 Flickor: 218,6 Pojkar: 183,7 Pojkar: 196,8 Statistik visar även att lärare tenderar att höja flickornas betyg i större utsträckning än pojkarnas i förhållande till de nationella proven.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om