Polisbåten åter i tjänst
Nattligt lägenhetsbråk på skärgårdsö första larmet.
Första larmet kom redan sent på tisdagskvällen, ett våldsamt lägenhetsbråk på en ö i Västerviks skärgård!
Ett sådant uppdrag tror jag aldrig polisbåten fått tidigare. Vi var ute och tränade mörkernavigering när vi fick larmet, berättar sjöpolis Calle Enockson.
Sommaren 2002 är alltså ett faktum. I alla fall med sjöpolisens mått mätt. Denna vecka pågår den årliga avrostningen av besättningsmedlemmarna.
Det känns bra att vara igång igen. Vår civila variant av Stridsbåt90 har legat still vid kaj sedan i höstas och vi måste nu friska upp handhavandet av alla tekniska system ombord, säger sjöpolis Arne Ljungblad.
En så här pass stor båt tas inte upp vintertid. Den kan opereras året runt så länge inte isen är för tjock.
För fjorton dagar sedan togs dock 972 upp på varv i Loftahammar under ett par dagar för bland annat bottenmålning.
Polisbåten kommer nu att patrullera i skärgården fram till september/oktober.
Så länge det finns behov av våra tjänster.
Båten kommer 2002 att vara ute mycket. Inte dygnet runt, men faktiskt varje dygn.
I sommar har vi fått order att satsa extra mycket på gränsbevakningen. Alla utländska fritidsbåtar kan påräkna kontroll, säger Calle Enockson som berättar att polisbåt 972 sedan något år tillhör Trafik- och Gränspolisen (TGP) i Kalmar län.
Kalmar län och Öland utgör numera en del av Europas yttre gräns.
- Totalt ska vi bevaka 600 km kust. Från länsgränsen uppe i norr, ned till Bergkvara plus hela Ölands kuster.
Sjöpolisen i Kalmar län har i år ett viktigt budskap till alla båtägare samt till alla som tänker bli båtägare.
Köp inte en stulen båt, vädjar sjöpolis Bo Salomonsson.
Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Tänk på att falska ID-handlingar förekommer. Det är viktigt att kolla ävens båtens identitet och att läsa av båtens och motorns tillverkningsnummer, tillägger Calle Enockson.
Ett annat bra tips är att kolla säljarens försäkring på båten. När den tecknades förta gången, giltighet med mera.
Polisbåtens besättning berättar att var tjugonde båtägare någon gång drabbas av stöld.
Det enda säkra sättet att undvika stölder av utrustning är att ej ha stöldbegärliga grejer ombord när du lämnar båten.
Alla båtägare kan också hjälpa till att förstöra marknaden för de yrkestjuvar som finns i bland annat Västervik, genom att inte befatta sig med stulen utrustning.
Just nu under våren kan det vara frestande att köpa utrustning till båten oförklarligt billigt. Gör aldrig detta utan att noga kolla anledningen till det låga priset, säger Calle Enockson.
Olika låsanordningar, tjuvlarm samt samverkan mellan båtägare är andra metoder som försvårar för båttjuven.
Var allmänt vaksam och nyfiken om du ser något som verkar vara "fel".
Polisbåten är en flytande polisstation som ska klara alla slags uppgifter. Bland annat sjöräddning, brandbekämpning, sjuktransporter och hastighetsövervakning.
Minst en dag i månaden brukar polisbåten samarbeta med polishelikoptern och spana extra intensivt efter stulna båtar.
polisbåten i västervik är byggd i aluminium och har måtten 15 x 3,8 meter. Djupgåendet är endast 0,8 meter.
Båten har all tänkbar navigationsutrustning, som elektroniska sjökort, ekolod, GPS, radar och flera radioanläggningar.
Framdrivningen sköts av två turboladdade Scania-dieslar om totalt 1250 hästkrafter. De driver via hydraulpumpar två vattenjetaggregat. Vattenjetdriften gör båten lättmanövrerad, grundgående samt mycket tålig mot grundstötningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!