Överlag tycker trafikskolläraren Carl-Johan Monell att Västervik är en bra stad att köra bil i. Han visar på att i många av de korsningar där det tidigare var högerregeln som gällde så har den ena vägen gjorts om till huvudled, med väjningsplikt från det andra hållet.
– Det har gjort att tveksamheten om hur man ska köra har minskat – och med det olyckorna, säger han.
Som exempel visar han Gamla vägen i närheten av Västralund, som nu är huvudled, och där gatorna Byggarlasses väg, Flädervägen och Sälgvägen har fått väjningsplikt.
I flera särskilt olycksdrabbade korsningar är det också numera stopplikt.
Viktor Haglind är kommunpolis i Västervik. Han har undersökt olycksstatistiken, men kan inte peka ut någon specifik plats där särskilt många olyckor sker, utan berättar att det är ganska jämnt fördelat.
– De flesta olyckorna inne i centrum sker när någon ska svänga ut från en av de stora parkeringsplatserna, säger Viktor Haglind.
Dock brukar de olyckorna oftast främst resultera i fordonsskador, sällan i personskador.
En annan trafikregel som verkar förvirra många Västerviksbor, och alla andra för den delen, är funktionen av ett gångfartsområde, som området kring Fiskaretorget. Här ska fordon köras i gångfart, det vill säga ungefär sju kilometer i timmen, och väjningsplikt mot gående gäller.
– Egentligen är det lite konstigt att ha en trafikregel som i stort sett ingen följer. Å andra sidan sker det nästan inga olyckor här heller, säger Carl-Johan Monell.