Polisens tre råd – efter alla telefonbedrägerier

Nästan varje vecka rapporterar polisen i Västervik om fall av telefonbedrägerier. Nu går man ut med goda råd till allmänheten.

Polisen varnar på sin Facebook för telefonbedragare.

Polisen varnar på sin Facebook för telefonbedragare.

Foto: Skärmdump

Västervik2021-11-25 17:00

För någon vecka sedan berättade vi om Gamlebykvinnan som vann en seger mot sin bank efter ett telefonbedrägeri. En okänd person hade presenterat sig som anställd på ett kreditinstitut och lurat kvinnan att uppge kortinformation och att logga in på sin internetbank. På så sätt kunde bedragarna göra flera köp i kvinnans namn.

Kvinnan är inte ensam. Det finns flera liknande fall.

Nu ger Västervikspolisen flera råd på sin Facebooksida om hur man ska undvika telefonbedrägerier. De kan sammanfattas i tre punkter:

• Lägg på luren. Om man fattar misstanke så är det bättre att vara oartig tidigt i samtalet.

• Gå inte med på att logga in på ditt bankkonto.

• Lämna inte ut koder till din bankdosa eller ditt betalkort över telefon.

Polisen ger också exempel på hur bedragarna arbetar för att lura sina offer. Ofta försöker man skapa en stressituation som gör att besluten blir förhastade. I Gamlebykvinnans fall uppgav man att hon utsatts för ett bedrägeriförsök.

De uppger en falsk identitet. Det är inte ovanligt att de utger sig för att ringa från en myndighet eller ett välbekant företag. Allt för att skapa förtroende och få offret att sänka garden. I Gamlebykvinnans fall ringde först en person och utgav sig för att vara från ett kreditinstitut där någon tagit ett lån i kvinnans namn, kort därefter ringde en person och utgav sig för att ringa från kvinnans bank.

Slutligen varnar polisen för att bedragarna kan utnyttja ens rädsla för att låta oartig över telefonen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!