Politikerna om flygplatsen: "Inte hört talas om"

Flygplatsen har varit ett av de mest omdebatterade projekten i Västerviks kommun de senaste åren. Hur ser politikerna på projektet i dag? Vi pratade med tre av dem: Dan Nilsson (S), Harald Hjalmarsson och Mariann Gustafsson (V).

Harald Hjalmarsson (M) och Dan Nilsson (S) vet båda att ambulansflyg kan utföra akuttransporter redan idag. Att landningsbanan fortfarande är i kortaste laget, enligt Svenskt Ambulansflyg, förvånade dem dock. Mariann Gustafsson (V) har varit emot satsningen sedan 2014: "Jag ser inte behovet", säger hon. Till vänster syns hur flygplatsen ser ut idag.

Harald Hjalmarsson (M) och Dan Nilsson (S) vet båda att ambulansflyg kan utföra akuttransporter redan idag. Att landningsbanan fortfarande är i kortaste laget, enligt Svenskt Ambulansflyg, förvånade dem dock. Mariann Gustafsson (V) har varit emot satsningen sedan 2014: "Jag ser inte behovet", säger hon. Till vänster syns hur flygplatsen ser ut idag.

Foto: Montage

Västervik2022-04-04 19:30

Flygplatsen

Både Nilsson (S) och Hjalmarsson (M) tror att flygplatsen ska kunna användas för ambulansflyg och det lokala näringslivet när arbetet är klart.

Har ni sett någon nytta hittills av de tio miljoner som lades på att förlänga landningsbanan?

– Nej, det kan jag inte påstå, eftersom vi inte klarar att ta emot de plan som var avsikten. Men jag är säker på att vi kommer få se en nytta, säger Nilsson (S).

– Hade vi inte förlängt banan så tror jag inte att vi haft någon verksamhet kvar, möjligtvis lite sportflyg, säger Hjalmarsson (M).

 Har den här förlängningen hanterats på ett bra sätt?

– Nej, jag är kritisk till hur majoriteten har försatt tid. Nu prioriterar man det och det är bra, säger Hjalmarsson.

– Man kan vara kritisk till att det tagit så lång tid. Det har varit ett vakuum innan vi fick klart för oss vad som skulle göras, säger Nilsson.

Hur förväntar ni er att verksamheten vid flygplatsen ska se ut när allt är på plats?

– Att ambulansflyg ska kunna lyfta och landa, även att taxiflyg ska kunna använda banan, säger Nilsson.

– Det absolut viktigaste är att vi kan ta emot ambulansflyg. Om möjligheten finns kan näringslivet använda flygplatsen för sina transportbehov, säger Hjalmarsson.

Svenskt ambulansflyg har till oss uppgett att det i princip krävs en flygplats för reguljärtrafik. Harald Hjalmarsson blir förvånad när han får hör det.

– Det har jag inte hört talas om. Det jag har fått information om är att de ställer krav på tillgängligheten, inflygningsproceduren, renhållning, och så vidare.

Han vidhåller att det räcker. Att investera ytterligare för att få flygplatsen godkänt för reguljärtrafik tror han inte är möjligt.

– Det kräver ju att man har någon form av lokaliteter och såna saker, säger Hjalmarsson.

Enligt Nilsson finns inget som garanterar att regionen skulle sätta in ambulansflyg i Västervik om man investerade ytterligare.

– Men skulle staten och regionen peka ut att man vill ha ambulansflyg placerad i Västervik, då skulle vi se över hur vi kan hjälpa till med det ekonomiskt, säger Nilsson.

undefined
På bild: Ambulansflygbasen i Luleå 2021. "Även om vi skulle iordningställa flygplatsen för reguljärflyg innebär det inte att regionen skulle sätta ambulansflyg här. Men skulle man peka ut från staten och regionen att man vill ha ambulansflyg placerade i Västervik, då skulle vi se över hur vi kan hjälpa till med det ekonomiskt", säger Dan Nilsson (S).

Enligt en utredning från 2017 skulle det behövas en bemanning med elva tjänster, bland annat med räddningstjänstpersonal, snöröjning och trafikledning för att bemanna en flygplats för reguljärtrafik. Varken Hjalmarsson eller Nilsson ser det som aktuellt.

Svenskt ambulansflyg säger att landningsbanan är för kort, och att den är svår att använda på vintern. Visste ni det?

– Det har jag inte varit medveten om. De kan ju landa akut idag, men är det dåligt underlag går de inte ner här. Det är ingen flygplats för reguljärflyg, det är bara att konstatera, de musklerna och ambitionerna har inte vi, säger Nilsson.

Är det aktuellt med en till förlängning?

– Nej, det är inget vi avsatt pengar till just nu. Men vi gör ju en ny budget en gång om året, säger Nilsson.

– Jag tror inte att det är aktuellt, men man ska aldrig säga aldrig, säger Hjalmarsson.

Vänsterpartiets Mariann Gustafsson har röstat emot flygplatssatsningen sedan 2014.

– Jag ser inte behovet. Innan ett ambulansflygplan hunnit komma hit har man redan hunnit åka till Linköpings sjukhus med bil.

Hon tycker att markägarna har fog för sin kritik.

– Det är ett orimligt stort intrång. Jag tror att flygplatsen kommer användas mest av privatflygare.

Ambulansflygen och kraven

Svenskt Ambulansflyg (KSA) är ett kommunalförbund där alla Sveriges regioner är medlemmar. 

Idag utgår KSA från tre beredskapsbaser: Göteborg, Arlanda och Umeå.

Vid akuta transporter kan landningsbanan i Västervik användas. 

De flesta av KSA:s transporter är dock inte akuta, utan planerade. Det kan handla om patienter som fått specialist- eller akutvård i andra län, som transporteras till sjukhuset i sin hemmaregion. 

Västerviks flygplats uppfyller inte de krav som ställs för planerade transporter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!