Posten lägger ned alla företagscenter

Posten lägger ned alla sina företagscenter i Sverige på grund av arbetsbrist. 337 kontor och 585 heltidstjänster ska bort senast den 1 januari 2013. Även Postens företagscenter vid SlipNaxos i Västervik försvinner trots att just det kontoret har en mycket stor verksamhet.

Alla Postens företagscenter i Sverige ska läggas ned senast den 1 januari  2013, enligt beslut av Postens ledning. I Västervik arbetar två heltidstjänster.
Foto: Ellen Kindstrand

Alla Postens företagscenter i Sverige ska läggas ned senast den 1 januari 2013, enligt beslut av Postens ledning. I Västervik arbetar två heltidstjänster. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2010-01-14 13:58
Enligt Posten handlar det om att man vill anpassa sig till sina kunder. Många väljer i allt större utsträckning att gå till de 1 600 postombuden, butiker och bensinmackar eller använder Postens internetservice. Större resurser ska nu i stället läggas på dessa områden.- Vi ser att det blivit en radikal minskning av besök på våra företagscenter, säger Peter Weider, försäljningsområdeschef för små och medelstora företag.- Alla företagscenter i landet ska avvecklas som begrepp. Vi ser generellt är att det är betydligt färre kunder som går till företagscenter nu än tidigare. De tjänster som utförs på företagscenter flyttas över till postombuden. 250 000 företag besöker dagligen våra postombud.På Postens företagscenter i Västervik finns två heltidstjänster.- På detta kontor har vi faktiskt en väldigt stor verksamhet, ett omfattande kundunderlag samt en mycket hög kundnöjdhet. En av de anställda utsågs 2007 till Årets Butikssäljare av alla företagscenter i hela Sverige, säger distriktschef Roinne Asp stolt.Han vet i övrigt inte mer än vad sagts i pressmeddelandet från Postens centrala ledning.Alla brevbärare samt hanteringen av företagspaket blir under alla omständigheter kvar i de nuvarande lokalerna vid SlipNaxos.- Vi kommer i Västervik, liksom på alla andra platser, att även i framtiden säkerställa att våra kunder får den service och den möjlighet att ha affärsrelation med Posten som man har behov av, säger Peter Weider.Han kan inte svara exakt på vad som händer med de två heltidstjänsterna i Västervik vid en nedläggning:- Posten har arbetat med omställning och omställningsavtal i många år. Varje medarbetare ska omhändertas efter sina respektive förutsättningar. Inte förrän den dagen det blir aktuellt vet vi om någon mister jobbet eller omplaceras på andra jobb.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om