Pråmarna tros ha kantrat på grund av svår nedisning

NedisadNedisning och därmed en kraftig förändring av tyngdpunkten tros ha orsakat att två arbetspråmar kantrade och sjönk nordost om Västervik på måndagsmorgonen.

Västervik2008-03-26 00:05
Enligt Kustbevakningen hade båda pråmarna extremt höga överbyggnader - en lyftkran och ett mudderverk. Under flera dygn med åtskilliga minusgrader har allt tjockare och tyngre is bildats på överbyggnaderna. Till sist har tyngdpunkten hamnat så högt upp att pråmarna slagit runt och sjunkit. Tidigt på tisdagsmorgonen skulle Kustbevakningens spaningsflygplan starta från Skavstafältet i Nyköping för att spana i vindriktningen efter de försvunna pråmarna. Starten fick dock avbrytas sedan spaningsflygplanet fått isbildning på vingarna. Detta gör att vingarna tappar sin lyftkraft. Någon timme senare kom man dock i väg från Skavsta. Bogserbåten Frigga lämnade Stockholm i lördags morse för att bogsera tre arbetspråmar till Fredrikshamn i Danmark. Ett sådant här släp går mycket sakta, maximalt tre, fyra knop. Under måndagsmorgonen tappade Frigga både kranpråmen Pontus och mudderverkspråmen Elvira. Larmet kom till Kustbevakningen vid 08:30-tiden på måndagsmorgonen. Då befann sig Frigga i närheten av Häradsskärs fyr, strax nordost om Västervik. Kustbevakningen spanade med både fartyg och flyg under hela måndagen. Skepparen på Frigga kan inte exakt säga när han tappade pråmarna. Det enda man hittade under måndagens spaningar var ett kylskåp som låg flöt i vattnet i det aktuella området. Det kan komma från pråmarna. Båda pråmarna har stora bränsletankar och dieselolja kan ha läckt ut. Under tisdagen spanade även Kustbevakningens speciella miljöfartyg efter oljeutsläpp i det aktuella området. Varken miljöfartyget eller spaningsflygplanet kunde dock hitta några oljeutsläpp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om