Prisökning på mejerivaror ger Arlas medlemmar mer

Arla Foods räknar med att kunna ta ut högre priser för sina produkter, en prisökning som kommer medlemmarna till godo genom ett högre avräkningspris.

Prisökning. Styrelsemedlemmen i Arla Foods, Ingela Svensson, Gölinge, Odensvi, tror på högre priser i butiken för mejerivaror. Där ska Arla Foods möta ökade kostnader och också kunna höja avräkningspriset för sina medlemmar, mjölkproducenterna. ARKIVBILD: LENA PETTERSSON

Prisökning. Styrelsemedlemmen i Arla Foods, Ingela Svensson, Gölinge, Odensvi, tror på högre priser i butiken för mejerivaror. Där ska Arla Foods möta ökade kostnader och också kunna höja avräkningspriset för sina medlemmar, mjölkproducenterna. ARKIVBILD: LENA PETTERSSON

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-08-25 00:25
- Vi ser en marknad där konsumenterna kan bära kostnadsökningar framöver, säger Ingela Svensson, Gölinge, Odensvi, som är styrelseledamot i Arla Foods.
- Högre priser gör att vi tror och hoppas att det här är början på något nytt. Tidigare har vi levt under prispress som vi fått möta genom att rationalisera och effektivisera . Det är sug efter våra produkter samtidigt som vi har en begränsad tillgång.
- Nu, liksom tidigare, jobbar vi för högre avräkningspriser till våra medlemmar. För Arla Foods är inte bulkhantering, som pulvertillverkning, den viktigaste delen av produktionen. Det är istället förädling. Vi vill sälja högförädlade, säkra och bra varumärken.

Arla Foods har noterat att det finns medlemmar som överväger att lämna skeppet:
- Varje företagare får göra den kalkylen själv. Förra året fanns ingen spotmarknad. Nu finns en marknad på fri mjölk i Euorpa, plus en liten mängd som är en så kallad spotmarknad, den rör sig upp och ner och ibland är den helt borta. Varje medlem får tänka efter själv...

- Om många hoppas av är det naturligtvis ett hot. Men vi tror på vår förädlingsidé och genom att jobba hårt med den försöka överbevisa de som funder på att lämna oss att det långsiktigt är bäst att stanna kvar.
- Vi befinner oss i ett spännande skede, ett systemskifte. För första gången någonsin är riktig efterfrågan på det som vi producerar och ingen överproduktion. Så vi ser bara möjligheter för den närmaste framtiden, säger Ingela Svensson, Arla Foods.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om