Prispressen påverkar rederierna

Ökad konkurrens har lett till historiskt låga priser på gotlandstrafik. Båda rederierna känner av konkurrensen. – Vi hade nog inte räknat med sådan prispress, säger Ralph Axelson.

Prispress. Båda företagen har känt av att konkurrensen. Priserna på vissa resor har sjunkit drastiskt.

Prispress. Båda företagen har känt av att konkurrensen. Priserna på vissa resor har sjunkit drastiskt.

Foto: Mikael Fallsjö/Ralph Löfberg

Västervik2016-07-06 08:30

I år blir första året med två rederier med trafik mellan fastlandet och Gotland. Redan har priserna påverkats, på vissa av Gotlandsbåtens avgångar har priserna sänkts med 60 procent. Konkurrenten Destination Gotland har också sänkt priserna rejält, vissa avgångar är betydligt billigare i år jämfört med förra året.

Johan Lindvall är marknadschef på Destination Gotland.

– Vi har alltid haft olika priskampanjer, men i år har vissa priser blivit historiskt låga. Vi sänker priserna för att hänga med på det området, men vi konkurrerar med mer än bara priset, vi ser på hela paketet.

Han menar att service, personal och turlistan är faktorer man också ser över. Det för att kunna konkurrera effektivare och bli mer attraktiva för kunderna.

– Vi har exempelvis sett över våra nattuggleturer nu när vi ser att färre väljer dem.

Priskonkurrensen har även påverkat Gotlandsbåten. VD Ralph Axelson säger att det gjort att man bland annat arbetar mer aktivt med prissättningen.

– Prispressen den senaste tiden gynnar i slutänden konsumenten, det är självklart. Men den gör ju också att vi som bolag behöver fler passagerare, nu när de som reser gör det billigare.

Han fortsätter:

– Vi hade inte sett en sådan drastiskt prisförändring om vi inte hade dragit igång. Men jag vill understryka att målet hela tiden har varit att locka fler nya resenärer totalt, inte att konkurrera med Destination Gotland. Jag hoppas att de inte tappat i volym utan att fler åker med både dem och oss.

Han berättar att Gotlandsbåten följer sin prognos.

– Jag vill påstå att vi ligger mitt på. Bildäck brukar vara fullt nästan varje helgtur, men än så länge finns det plats för fler passagerare, både under helgerna och veckorna. Det ligger i riktlinje med vad vi förutspått, säger han.

– Hur det ser ut med antalet totala resande efter säsongen kan vi inte utvärdera förrän då.

– Jag anser att om man ger sig in i leken får man också tåla den. Vi hade nog inte räknat med sådan prispress och det hade varit bra om vi kunnat ta mer betalt, men så fungerar konkurrensen.

Johan Lindvall säger att Destination Gotland just nu har lika många resenärer som 2015, alltså innan konkurrensen startade.

– Men när vi summerar säsongen skulle jag bli förvånad om vi inte ser att vi märkt av konkurrensen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om